"Wielkanocne zwyczaje" - zajęcia edukacyjne
Dzień dobry kochani. Święta zbliżają się wielkimi krokami. Zapewne w Waszych domach już zaczęły się przygotowania. Każde święto, nawet to najmniejsze, wiąże się z jakimś zwyczajem. Dopytajcie rodziców jakie zwyczaje związane z okresem wielkanocnym panują u Was w domu. A dziś:
- Posłuchajcie opowieści o pewnym zającu. Poproszę rodziców o przeczytanie Wam wiersza Małgorzaty Lewickiej pt.: ,,Wielkanocne zwyczaje”:
Pytał raz zająca zając,
kręcąc noskiem i wzdychając:
,,Powiedz, drogi przyjacielu,
wszak na rzeczach znasz się wielu,
co dać dzieciom na Wielkanoc:
czy marchewkę, świeże siano,
pęk sałaty, lub kapustę?
Martwię się już tak od szóstej!”
A przyjaciel tak mu powie:
,,Po co tracić czas i zdrowie!
Schrup marchewkę lepiej sam,
bo ja inny pomysł mam.
Zajączkowa niespodzianka
wielkanocna to pisanka!
Sposób prosty, mówię z góry:
trzeba jajko wziąć od kury
i na twardo ugotować.
Gdy ostygnie, pomalować,
w kwiatki, kropki, kreski, szlaczki.
Ej ucieszą się dzieciaczki!
Napisz jeszcze swe życzenia –
wielkanocne pozdrowienia.
Wszystko już kolego wiesz,
więc do pracy teraz spiesz”.
Pomknął ucieszony zając
ważne słowa powtarzając.
A w świąteczny ciepły ranek
wszystkie dzieci roześmiane
otrzymały niespodzianki.
Wraz z żółtymi żonkilami
mała kartka z życzeniami:
Niechaj dziś dla wszystkich dzieci
wielkanocne słonko świeci.
Dla starszaka i dla brzdąca
pozdrowienia od ZAJĄCA.
Teraz sprawdzimy, czy uważnie słuchałyście. Odpowiedzcie proszę na kilka pytań: Jaki kłopot miał zajączek? Jaką radę dał mu kolega? Jak robi się pisanki? Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?
W załączniku przygotowałam dla Was kilka różnych ilustracji związanych ze świętami Wielkanocnymi i świętami Bożego Narodzenia. Z pośród nich wybierzcie te, które waszym zdaniem pasują do zbliżających się świąt– uzasadnijcie swój wybór.
/uploads/5eda529a2d719/newses/300/content/karta_nr_1.docx [.docx, 315.33 kB]
- Czas na zabawę. Dziś proponuję zabawę ruchową z elementem równowagi ,,Ozdabiamy pisankę”. Potrzebny będzie kawałek sznurka, albo wąskie paski gazety. Poproszę rodziców, aby na podłodze ułożyli jakiś wzór, po którym dzieci będą musiały przejść, w taki sposób, by nie spaść z wyznaczonej trasy – na pewno świetnie sobie poradzicie.
- Po zabawie zajmiemy się usprawnieniem rączki. Zapraszam do skorzystania z karty pracy ,,Pisanka” zamieszczonej w załączniku. Rodzic może również sam narysować kontur pisanki, zaznaczyć wzór lub ustalić kod do kolorowania. Do pracy wykorzystajcie farby lub kredki.
/uploads/5eda529a2d719/newses/300/content/karta_nr_2.docx [.docx, 43.19 kB]
- Teraz proponuję zabawę ruchową na czworakach połączoną z zabawą ortofoniczną ,,Zajączki do domu”. Dzieci siedzą w siadzie podpartym w rogu pokoju. Na sygnał rodzica ,,zajączki na spacer”, dzieci – zajączki poruszają się po pokoju na czworakach skokiem zajęczym, mówiąc ,,kic, kic”. Na hasło ,,zajączki do domu” – wracają do miejsca, z którego zaczynała się zabawa.
- Na koniec dzisiejszego dnia zapraszam do ,,Salonu masażu”. Zabawa polega na postępowaniu zgodnie z instrukcją. Rodzic siada za dzieckiem i robi mu masażyk na plecach, a potem zmiana - dziecko robi masaż rodzicowi.
Masażyk wg Beaty Gawrońskiej ,,Drzewo”:
Na wysokiej górze ( Rysujemy na plecach duże półkole.)
Rosło drzewo duże. (Palcem wskazującym jednej ręki rysujemy linię wzdłuż kręgosłupa.)
Z każdej strony tego drzewa.( Otwartymi dłońmi rysujemy koła z prawej i lewej strony kręgosłupa)
Siedzi ptaszek i tak śpiewa. (Szybko stukamy palcami wskazującymi obu rąk po całych plecach).
Do zobaczenia jutro.