Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

"Wielkanocny koszyczek" - zajęcia edukacyjne

Witam Was kochani w czwartkowy poranek. Na początek zapraszam Was do wysłuchania opowiadania pt. „Bajeczka wielkanocna” Agnieszki Galicy.

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych kotków, słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk – puk i przygrzewało mocno.

– Stuk – stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń – dzeń, dzeń – dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

– Co to? Co to? – pytał Zajączek.

– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzbę pytają.

 

A teraz odpowiedzcie Rodzicom na pytania:

Co robiło Słońce?

Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, kolejne?

Dlaczego Słońce budziło Kotki, Kurczaczka, Zajączka i Baranka?

Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

Czas na zabawę plastyczną „Wielkanocny koszyczek”. Ułóż pocięty na części obrazek przedstawiający koszyczek wielkanocny. Następnie pokoloruj go.

Teraz zapraszam Was do rozmowy z Rodzicami na temat symboli związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Drogi Rodzicu opowiedz dziecku, co gromadzimy w koszyku: jajka, baranka, zajączka, owies, chleb, babkę wielkanocną, wędlinę, sól i pieprz, chrzan. Możecie wesprzeć się zdjęciami zamieszczonymi poniżej. Wytłumaczcie dzieciom znaczenie pokarmów w koszyku.

koszyk.jpg
babka.jpg
bukszpan.jpg
baranek.jpg
chleb.jpg
chrzan.jpg
jajka.jpg
kiełbasa i wędliny.jpg
masło.jpg
sól.jpg
czekoladowy zajączek.jpg

Czas na kolejną zabawę.  „Układanie zdań z wyrazem…” – zabawa dydaktyczna. Rodzic podaje wyraz związany z Wielkanocą, np. jajko. Dziecko układa zdanie z tym wyrazem. Zdania nie mogą się powtarzać.

Teraz się trochę poruszamy. Włączcie ulubioną muzykę, może jakąś piosenkę wielkanocną i wyobraźcie sobie, że Rodzic to kwoka, dzieci to kurczątka. Gdy gra muzyka, dzieci naśladują sposób poruszania się kurcząt (spacerują, podskakują, machają „skrzydełkami”, grzebią „pazurkami”), muzyka milknie – szybko chowają się pod „skrzydłami” kwoki. Zabawa jest powtarzana kilka razy.

Do wykonania kolejnego zadania będziemy potrzebować masy solnej. Oto przepis:

1 szklanka mąki;
1 szklanka soli;
0,5 szklanki woda.

Oczywiście do uzyskania większej ilości masy używamy wielokrotności mąki i soli np. 3 szklanki mąki + 3 szklanki soli + woda. Zacznijmy od tego, że do głębokiej miski wsypujemy mąkę i sól. Dokładnie mieszamy i wlewamy niewielką ilość wody. Mieszamy, rozgniatamy grudki, dodajemy odrobinę wody i ponownie mieszamy. Ilość wody jest tu kluczowym czynnikiem i trzeba ją wlewać stopniowo. Ciasto wyjmujemy na stół lub stolnicę i ugniatamy, aż będzie gładkie (około 5 minut).

A teraz zadanie: „Koszyk wielkanocny z masy solnej”. Dzieci lepią z masy solnej produkty i przedmioty, które włożą do koszyczka. Następnie malują je farbami.

Do kolejnej zabawy potrzebne nam będą sylwety kur i kogutów. Można wykorzystać figurki, jeśli mamy w domu, albo inne zastępcze liczmany (klocki, guziki etc.). Zadaniem dzieci jest manipulowanie nimi, dokładanie, odkładanie i rozwiązywanie zadań.

  1. W kurniku mieszka 6 kur i jeden kogut. Ile ptaków mieszka w kurniku?
  2. W kurniku po prawej stronie są 4 grzędy i po lewej stronie też są 3 grzędy. Ile grzęd jest w kurniku?
  3. Kwoka ma 2 kurczątka żółte i 5 kurczątek białych. Ile pisklaków ma razem kwoka?
  4. W kurniku było 8 kur. Nagle wpadł do kurnika lis i jedna kura wybiegła z kurnika. Ile kur pozostało w środku?
  5. W kurniku było 10 kur. Nagle wpadł do kurnika lis i 3 kury wybiegły z kurnika. Ile kur pozostało w środku?

Dzieci 6 - letnie: proszę wykonać zadania ze strony 54,55.
Dzieci 5 - letnie: proszę wykonać zadania ze strony 46, 47.

Do jutra!