"W przedszkolu" - zajęcia edukacyjne
Dzień dobry. Rozpoczynamy kolejny tydzień naszych wspólnych zabaw, które tym razem dotyczyć będą zawodów, i tego kim Wy chcecie zostać, gdy będziecie dorośli.
- Na dobry początek zapraszam do zabawy paluszkowej Beaty Gawrońskiej:
„Kucharka”
Włożyła kucharka łyżki do garnka. Dziecko rozstawia szeroko palce
w dłoni skierowanej w dół.
Miesza pierwszą łyżką w garnku, Zatacza koła kciukiem.
Miesza drugą łyżką w garnku, Zatacza koła palcem wskazującym.
Miesza trzecią łyżką w garnku, Zatacza koła palcem środkowym.
Miesza czwartą łyżką w garnku, Zatacza koła palcem serdecznym.
Miesza piątą łyżką w garnku. Zatacza koła palcem małym.
No a potem zupę całą do talerza wlała. Dziecko odwraca dłonie, łączy je i robi z nich miseczkę.
- Proszę przeczytać dziecku poniższe opowiadanie:
„Odlotowe zawody” Olga Masiuk
– Kim będziesz, gdy dorośniesz, Tup? – zapytał Szczypior. – Kosmonautą, jeszcze żaden zając nie poleciał w kosmos. – Nie będziesz się bał? – Przecież ja się niczego nie boję! Szczypior uśmiechnął się do siebie i nic nie powiedział, ale przypomniał sobie, jak znaleźli z Kubą Tupa pod stołem, kiedy rozpętała się burza w zeszłym tygodniu. – A ty? – zapytał zając. – Ja pisarzem. Czasem będę pracował z Elizką, która będzie robiła filmy. Będę jej pisał, o czym mają być, a ona będzie robiła film. – Możecie zrobić film o mnie – podpowiedział Tup. – Może mieć tytuł. „Tup. Pierwszy zając w kosmosie”. – Chyba można – przyznał powoli Szczypior, ale nie wydawał się zdecydowany. – A Kuba i Zosia mogliby być malarzami i namalować mój portret – rozmarzył się Tup. – Stałbym na nim obok statku kosmicznego. – Wcale nie wiem, czy Kuba chce być malarzem. Wiesz, że nie lubi malować. – To może chociaż Zosia… – poprosił zając. – Zosia mówiła, że chciałaby być podróżnikiem i jeździć po całym świecie, a nawet pojechać tam, gdzie może nikt jeszcze nie pojechał. Poza tym Zosia brzydko rysuje. – To kto mnie namaluje? Może Elizka? – Przecież mówiłem ci, że Elizka chce robić filmy – odpowiedział Szczypior. – Ale nie będzie cały czas ich robiła. Może sobie zrobić przerwę i mnie namalować. Będę pierwszym zającem w kosmosie przecież. Wtedy właśnie do sali weszła Elizka. – Od czego mam sobie zrobić przerwę? – zapytała, słysząc własne imię. – Od robienia filmów – wyjaśnił jej Szczypior. – Właśnie miałam ci powiedzieć, że jednak nie będę robić filmów. Zostanę poławiaczem pereł. – Kim? – zdziwił się Tup. – Pani nam opowiadała o perłach, że są piękne i zamknięte w muszli i są specjalni ludzie, którzy ich szukają. To ja będę kimś takim. Już nie chcę robić filmów. – A mogłabyś jedną złowić dla mnie? – spytał Tup. – Jasne, ale po co ci perła? – Mógłbym ją trzymać w łapce. To dobrze wyglądałoby na portrecie. Ja statek kosmiczny i perła. Tylko kto to namaluje? – zamyślił się Tup.
Po wysłuchaniu dziecko odpowiada na pytania: Kim chce zostać Tup w przyszłości?; Kim będzie Szczypior?; Kim chce zostać Elizka?; Czym zajmuje się pisarz?; Czym zajmuje się reżyser?; Czym zajmuje się kosmonauta? Na koniec dziecko opowiada, kim chciałoby zostać w przyszłości i dlaczego, oraz co by robiło, wykonując wymyślony przez siebie zawód.
- „Kto pracuje w przedszkolu?” – zabawa słownikowa. Proszę przygotować obrazki osób zamieszczone na karcie nr 1. Dziecko wypowiada się na temat tego, co przedstawiają kolejne ilustracje, podaje nazwy zawodów. Ciekawe, czy dzieci pamiętają jeszcze te osoby z naszego przedszkola? Teraz proszę pokazać dziecku ilustracje zawodów z karty nr 2. Niech dziecko spróbuje( bez pomocy rodzica) nazwać jak najwięcej osób przedstawionych na obrazkach. W dalszym etapie zabawy proszę, by rodzic pytał dziecko: O kim mówię? i opowiadał o jednym z wybranych, przedstawionych na ilustracji zawodów. Dziecko ma za zadanie podać poprawną nazwę zawodu zarówno w rodzaju żeńskim, jak i męskim.
/uploads/5eda529a2d719/newses/377/content/8_czerwca_karta_1.docx [.docx, 102.92 kB]
/uploads/5eda529a2d719/newses/377/content/8_czerwca_karta_2.docx [.docx, 359.32 kB]
- Pobawmy się teraz w naśladowanie. Dziecko stoi przodem do rodzica, który jest nauczycielem. Rysuje w powietrzu kształty wymyślone przez siebie. Dziecko ma za zadanie rysować razem z nim dokładnie takie same wzory.
- Do kolejnej zabawy potrzebnych będzie kilka przedmiotów związanych z zawodami np. długopis, kartka, nożyczki, drewniana łyżka, pokrywka, sitko, ścierka, szufelka. Dziecko za pomocą dotyku stara się je rozpoznać, podać nazwę i przypisać do odpowiedniego zawodu.
- Teraz pora na wykonanie kart pracy. Zadanie z karty 3 polega na połączeniu osób z przedmiotami, których używają w swojej pracy, natomiast w karcie 4 należy połączyć kucharza, z obrazkami, które do niego pasują.
/uploads/5eda529a2d719/newses/377/content/8_czerwca_karta_3.docx [.docx, 47.55 kB]
/uploads/5eda529a2d719/newses/377/content/8_czerwca_karta_4.docx [.docx, 124.39 kB]
Miłego dnia!