"W piekarni" - zajęcia edukacyjne
Dzień dobry. Dzisiaj będziemy jeszcze kontynuować tematykę związaną z zawodami i przeniesiemy się do piekarni.
- Zapoznanie z wierszem Z. Dmitrocy:
„Piekarz”
Piekarz w nocy nie śpi wcale,
piecze bułki i rogale.
A najwięcej piecze chleba,
bo najwięcej go potrzeba.
Po wysłuchaniu proszę, by dziecko odpowiedziało na pytania: Czym zajmuje się piekarz?; Jak nazywa się miejsce, w którym pracuje piekarz?; Kiedy piekarz piecze bułki i chleb?; Dlaczego?; Gdzie kupujemy ciasta i ciastka? (cukiernia); Kto je piecze? (cukiernik).
- Zabawa ruchowo – słuchowo – wzrokowa „Piekarz”. Rodzic, recytuje wiersz, a dziecko rysuje do jego treści wzór zamieszczony w karcie nr 1.
/uploads/5eda529a2d719/newses/381/content/15_czerwca_karta_1.docx [.docx, 27.52 kB]
- „Czapka cukiernika” –wykonanie czapki z przygotowanych gazet według wzoru zamieszczonego w karcie nr 2.
/uploads/5eda529a2d719/newses/381/content/15_czerwca_karta_2.docx [.docx, 42.04 kB]
- Pora na pieczenie ciasta biszkoptowego z owocami. Dziecko nakłada fartuszek oraz wcześniej zrobioną czapkę i pod kierunkiem rodzica przygotowuje ciasto. Mikser obsługuje tylko rodzic.
Przepis na ciasto biszkoptowe
Składniki:
- 6 całych jajek
- 1,5 szklanki cukru
- 1,5 szklanki mąki
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia
Dodatki: sezonowe owoce, cukier puder, tłuszcz, bułka tarta do wysypania tortownicy.
Przygotowanie: Utrzeć całe jajka z cukrem na kogel-mogel. Do masy dodawać stopniowo mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Gdy masa będzie puszysta, wylać na posmarowaną tłuszczem i wysypaną bułką tartą tortownicę (dużą). Na wierzchu ułożyć owoce. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni Celsjusza i piec około 40 minut. Po wyjęciu i wystudzeniu posypać cukrem pudrem.
- „W cukierni” – zabawa tematyczna. Dziecko (z ewentualną pomocą rodzica) przygotowuje poczęstunek: nakrywa do stołu, ustawia talerzyki, łyżeczki i kubki oraz przynosi na większym talerzu poporcjowane ciasto z łopatką do nakładania. Stawia też dzbanek z sokiem lub herbatą. Przygotowuje nakrycia dla wszystkich członków rodziny. Teraz już czas rozpocząć degustację. Rodzic czuwa, aby zachowanie dziecka było takie, jak w prawdziwej cukierni: siedzimy spokojnie, ciasto nakładamy łopatką, jemy za pomocą łyżeczek, o dokładkę prosimy umiarkowanym głosem, pamiętając o zwrotach grzecznościowych. Po zjedzeniu nie zapominamy o posprzątaniu.