"Pracowity dzień rolnika" - zajęcia edukacyjne
Witamy Was w pierwszy poświąteczny dzień! Dziś jest wtorek. Z pewnością spędziliście te święta w swoich domkach. Kiedy się spotkamy ponownie, opowiecie nam jak u Was wyglądały święta, jak wyglądał „lany poniedziałek”. Zachęcamy również do wypowiedzi w formie plastycznej. Narysujcie „Jak spędziliście święta”. Prace prześlijcie na stronę przedszkola.
Zapraszamy Was do zabawy ruchowej z wykorzystaniem piosenki „Stary Donald farmę miał”. Naśladujcie ruchem i głosem zwierzęta występujące w piosence. Udanej zabawy.
Dziś porozmawiamy o trudnej i ważnej pracy rolnika.
Zapraszam Was do wysłuchania wiersza Pana Ludwika Wiszniewskiego „Wspólna praca”
Kwakał kaczor
raz i drugi:
- na podwórku
widzę pługi…
Kwa, kwa!
haftowany w kwiaty.
Wróbel siedzi
na stodole:
- Już gospodarz
jedzie w pole…
Ćwir, ćwir!
Zając przysiadł
na ugorze
- Już gospodarz
w polu orze…
Hop, hop!
Na płoteczku
kogut pieje:
- Już gospodarz
w polu sieje...
Ko, ko!
Na topoli
kraczą wrony:
-Już koniki
ciągną brony…
Kra, kra!
Teraz krzyczą
wszyscy razem:
- Oraliśmy
z gospodarzem…
Hej, hej!
Rozmowa dotycząca treści wiersza. Poproście rodziców o wyjaśnienie niezrozumiałych pojęć: pług, brony, orka. Pomocne będą załączone ilustracje.
/uploads/5eda529a2d719/newses/425/content/bronowanie_pola_praca_rolnika_14.04.docx [.docx, 217.33 kB]
/uploads/5eda529a2d719/newses/425/content/ilustracje_praca_rolnika_do_zajec_14.04.docx [.docx, 285.54 kB]
/uploads/5eda529a2d719/newses/425/content/ilustracje_przyporzadkowanie_do_por_roku_zajecia_14.04.docx [.docx, 1.49 MB]
- O czym opowiadały zwierzęta?
- Jakie prace polowe wykonywał gospodarz?
- Czy wiecie, jakie inne prace wykonuje rolnik? (rolnik produkuje żywność: hoduje zwierzęta, uprawia rośliny)
Zapraszamy Was teraz do zabawy naśladowczej: ”Praca rolnika” Rodzic czyta, a Wy naśladujecie wszystkie czynności opisane w opowiadaniu.
W wiejskiej zagrodzie praca wre już od świtu. Gospodarz wcześnie wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świń, nalewał wodę do zbiorników i poideł. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Naniósł również z kopy obok świeżego siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie już czekały na niego krowy. Stały i muczały, a on najpierw je nakarmił, a potem zabrał się do dojenia. Podchodził do każdej z nich i siadał obok na małym stołeczku. Obiema rękoma chwytał wymiona i doił krowę. Do wiaderka popłynęło ciepłe mleko.
Po oporządzeniu zwierząt gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole, równiutko, rządek przy rządku. Następnie wsypał ziarno do wielkiego wiadra i zaczął siać – chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnie, kury oraz kaczki. Wieczorem, po kolacji, mógł nareszcie odpocząć. „Przyporządkowywanie obrazków do właściwej pory roku”. Obejrzyjcie przesłane obrazki. Starajcie się uporządkować je do właściwej pory roku: wiosna, lato, jesień, zima. Uzasadnijcie swój wybór.
Zabawa z zakresu analizy słuchowej: „Podziel na sylaby”- dzielenie i liczenie sylab w nazwach zwierząt hodowlanych: Kro-wa, Ko-za, Ku-ra, Ko-nik, O-wca, Ko-gut. Wyszukiwanie słów rozpoczynających się podaną głoską: K, O.
Zabawa plastyczna: Lepienie z plasteliny zwierzątek mieszkających na wsi.
Udanej zabawy. Zachęcamy do robienia zdjęć prac dzieci i wysyłanie na stronę przedszkola. Pozdrawiamy Was i Waszych rodziców serdecznie pani Kamila i pani Bogusia.
Przygotowałyśmy Wam również kolorowanki i karty pracy na czas nudy.
Przekazujemy Wam życzenia świąteczne. Pani Kamila i pani Bogusia.