"Na polu" - zajęcia edukacyjne
Witajcie kochani, dziś zapraszam na ostatnie zajęcia z zakresu wiejskiego gospodarstwa. Zaczniemy od ćwiczeń słuchowych. Posłuchajcie rymowanki Małgorzaty Strzałkowskiej i spróbujcie ją powtórzyć:
Ura-bura, leci chmura,
indor w chmurę daje nura,
koloruje sznur korali
i w górali nimi wali,
trach!
Wiecie, jak wygląda praca rolnika: cały dzień pracuje w gospodarstwie doglądając zwierząt albo spędza czas na polu siejąc zborze, sadząc krzewy, drzewka, orząc pole. Kiedyś pracował swoimi rękoma, dziś w wielu pracach pomagają mu maszyny, które ciągnie traktor.
Wybierzmy się na wycieczkę, by poznać pracę rolnika. Posłuchajcie pewnej opowieści ruchowej – naśladujcie wszystkie czynności i zwierzęta, o których usłyszycie:
„W wiejskiej zagrodzie” – Emilia Raczek
W wiejskiej zagrodzie praca wre od świtu. Gospodarz skoro świt wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał pasze dla świnek. Następnie poszedł do stajni, gdzie wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie czekały na niego już krowy. Stały i mruczały, a on najpierw nakarmił je i pognał na zieloną łączkę. Następnie gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zabronował całe pole równiutko, rządek przy rządku. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać z miejsca na miejsce bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zbliżał się wieczór, więc szybciutko poszedł po krowy na łąkę, by przygonić je z powrotem do obory. Wieczorem po kolacji mógł nareszcie odpocząć.
W ramach odpoczynku zapraszam na bardzo ciekawy film edukacyjny ze Skrzatem Borówką, w którym dowiecie się wielu ciekawych informacji na temat pola:
https://www.youtube.com/watch?v=nWS6MHbPJz4
Jeśli widzieliście praca rolnika na polu jest bardzo ważna. To dzięki niemu mamy zboża, a z nich chlebek i bułeczki, a także warzywa i owoce, o które dba kilka miesięcy właśnie rolnik. Jeśli oglądaliście filmik do końca, to wy również, jak i dzieci z filmiku możecie zrobić swoje własne pole. Ciekawe jak będzie wyglądało, i co na nim posadzicie:)
Czas na zabawę ruchowo – naśladowczą. Czary mary hokus pokus zamieniam Was w gospodarza, który musi zadbać o swoje zwierzęta: kurkom sypiemy ziarno; krówki wyprowadzamy na łąkę; świnkom mieszamy paszę w wielkim wiadrze; konikowi dajemy sianko, wsiadamy na jego grzbiet i jedziemy na przejażdżkę kląskając wesoło raz wolno – jadąc pod górkę, a następnie szybko – zjeżdżając z górki.
Na zakończenie proponuję zabawę w tworzenie rymów. W karcie 1 [.doc, 289.50 kB]zamieściłam kilka rymujących się obrazków. Spróbujcie je połączyć w pary, tak aby ich nazwy się rymowały.
Mam nadzieję, że świetnie się bawiliście.
Do zobaczenia jutro.