"Książki na półce" - zajęcia edukacyjne
Dzień dobry w czwartkowy poranek. Oto propozycje zabaw i aktywności na dzisiejszy dzień:
- Na początek rymowanka o książkach, powtórzcie ją kilka razy w różny sposób: cicho-głośno; szybko-wolno; z klaskaniem albo tupaniem lub według własnego pomysłu:
Książki i książeczki – wszyscy je czytają.
Dużo przyjemności wszystkim one dają.
- Teraz proponuję zabawę dydaktyczną „Układamy książki na półkach”. W załączniku obrazek regału z książkami, Rodzicu proszę wskazać dziecku które książki leżą na najwyższej półce (wysoko), a które na najniższej(nisko).
/uploads/5eda529a2d719/newses/48/content/zalacznik_nr_1_-_regaly.docx [.docx, 82.09 kB]
Teraz proszę zgromadzić kilka książek i podejść z dzieckiem do regału albo szafki z półkami. Dziecko wybiera książkę a Rodzic kieruje do dziecka polecenie np. „Połóż książkę wysoko”, „Połóż książkę nisko”, „Połóż książkę na środkowej półce”. Można użyć też zabawek zamiast książek, ważne żeby dziecko kładło daną rzecz wysoko lub nisko i rozumiało te pojęcia. W załączniku obrazek regału z książkami, proszę karta pracy, zadaniem dziecka jest pokolorować zabawki na półkach.
/uploads/5eda529a2d719/newses/48/content/07.05_2.docx [.docx, 159.71 kB]
- Kolejna propozycja to ruchowa interpretacja wiersza „Książeczka” Krystyny Pac – Gajewskiej. Rodzic czyta tekst a dziecko wykonuje ruchy.
W książeczce płynie rzeczka (wykonanie rękami ruchu fal)
w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)
Książeczka cię powiedzie (marsz)
na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)
by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)
Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)
a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)
- Przypomnijmy sobie teraz kształty. Proszę żeby dziecko wzięło do ręki (prostokątną lub kwadratową) książkę, przyjrzało się jej i powiedziało jaki ma kształt. Można poprosić dziecko aby spróbowało namalować taki kształt na kartce. Dla ułatwienia w załączniku kształty oraz karty pracy.
/uploads/5eda529a2d719/newses/48/content/Zalacznik_nr_3-_ksztalty.docx [.docx, 152.90 kB]
- Na koniec proponuję ćwiczenie rytmiczno-zręcznościowe. Dziecko biega po pokoju z małą książką w ręku(może też być piłka lub maskotka). Na klaśnięcie Rodzica (lub inny ustalony wcześniej znak) dziecko przekłada książkę (piłkę lub maskotkę) pod lewą nogą następnie pod prawą nogą.
Życzę miłej zabawy i do jutra.