"Czerwony Kapturek" - zajęcia edukacyjne
Witam Was serdecznie w kolejnym, bajkowym dniu. Na początku, spróbujcie na podstawie przeczytanej przez rodzica zagadki, odgadnąć, o jakiej bajce będziemy dziś rozmawiali. Mała, grzeczna dziewczynka, wilka spotkała w lesie. Ma czerwoną czapeczkę, Babci lekarstwa niesie.
Czy już wiecie, drogie dzieci, jaka to jest bajka? Tak, to jest bajka pt. “Czerwony Kapturek”. Wysłuchajcie teraz tej bajki. [.mp3, 5.87 MB]
Po wysłuchaniu bajki, odpowiedzcie Rodzicom na pytania: Jakie postacie występowały w bajce?Dlaczego dziewczynka szła do babci?Kogo Czerwony Kapturek spotkał w lesie?Czy Czerwony Kapturek był posłuszny swojej mamie?Kto uratował Babcię i Czerwonego Kapturka?Czy Wilk miał dobre zamiary wobec dziewczynki i jej babci?Czy wolno rozmawiać z nieznajomymi? Czy wolno brać od nich prezenty? (dlaczego?)Które postacie w bajce są dobre, czyli pozytywne, a które złe, czyli negatywne? (dlaczego?).
Po rozmowie z Rodzicami, zachęcam do ułożenia historyjki obrazkowej (załącznik nr 1 [.docx, 484.13 kB]). Poproście rodziców o wydrukowanie obrazków, następnie wytnijcie je i przyklejcie na kartce w odpowiedniej kolejności. Spróbujcie samodzielnie, na podstawie ilustracji opowiedzieć rodzicom bajkę.
Teraz czas na odrobinę ruchu. Poproście rodzica o przeczytanie poniższego opowiadania, a następnie w trakcie słuchania, wykonujcie odpowiednie czynności, które pokazuje rodzic. Mała dziewczynka w czerwonym kapturku szła do babci przez las. (marsz w miejscu) W ręku trzyma koszyczek ze smakołykami (machanie ręką wzdłuż ciała). Rozgląda się (poruszanie głową w stronę prawą i lewą) i widzi wysokie drzewa (stanie na pacach) oraz niskie krzaki (kucanie). Dziewczynka obserwuje ptaki, które wirują nad jej głową (naśladowanie lotu ptaków). Czerwony Kapturek robi bukiet, zrywając kolorowe i pachnące kwiatki (skłony do przodu i naśladowanie zbierania kwiatów). Nagle zza drzewa wyskoczył wilk. (podskoki obunóż), dziewczynka zaczęła uciekać (bieg w miejscu). Całe szczęście udało jej się ukryć w bezpiecznym miejscu (przysiad z głową między nogami), wilk nie mógł jej odnaleźć.
Kolejną zabawą, będzie zabawa matematyczna “Ile jabłuszek mam w koszyczku?” (załącznik nr 2 [.doc, 1.51 MB]). Wytnijcie obrazki, a następnie kolejno wkładajcie do koszyczka jabłuszka. Przeliczcie, ile jest wszystkich jabłek? Następnie, wyjmijcie wszystkie jabłka i włóżcie do koszyka tylko dowolną ilość jabłek (np. 3). Teraz dołóżcie 2 kolejne jabłka? Rodzic zadaje dziecku pytanie: Ile jest teraz w koszyczku jabłek? Dziecko próbuje policzyć i ułożyć działanie matematyczne, rodzic zapisuje działanie na kartce. Jak myślicie, ile należy dołożyć jabłek, żeby w koszyczku znalazło się 10 jabłek? Zabawę tę można modyfikować, za każdym razem wkładając do koszyka inną ilość jabłek. Na zakończenie, zapraszam Was do wykonania pracy plastycznej. Zadaniem dziecka jest namalować farbami lub narysować kredkami portret Czerwonego Kapturka.
Na dziś to już wszystko. Do jutra!