"Złota kaczka" - zajęcia edukacyjne
Dzień dobry, ciekawe czy wiecie jaki dzisiaj mamy dzień tygodnia? Podpowiem że zaczyna się weekend czyli jest..?oczywiście piątek a kolejne dni to sobota i niedziela. Zazwyczaj w piątki pytałam Was co chcielibyście robić w weekend, dzisiaj niestety nie dowiem się tego od Was ale możecie wysłać mi zdjęcia Waszych aktywności weekendowych( na adres mailowy przedszkola), będzie mi bardzo miło.
- Dzisiaj poznamy legendę o złotej kaczce ale wcześniej chciałabym abyśmy trochę poćwiczyli ciałem i językiem:
/uploads/5eda529a2d719/newses/38/content/zalacznik_nr_1_-_gimnastyka.docx [.docx, 59.76 kB]
- Teraz wysłuchajcie proszę legendy
Legenda o złotej kaczce
Na dole niebiesko, na górze niebiesko, bo na dole Wisła pluszcze, a nad głową niebo się uśmiecha. Od rzeki do góry idzie prosta droga. Jak się patrzy znad Wisły, to pomyśleć można, że aż do nieba sięga. „Jakbym tak szedł i szedł tą drogą pochyłą, to bym może do nieba doszedł, to bym może gwiazdę złowił, to bym był bogaty!” – pomyślał Kasperek i poszedł. Ale czy to można dojść do nieba, kiedy po drodze tyle ciekawych rzeczy napotkasz? Ot. Już w połowie musiał Kasper przystanąć. Majsterkowie budowali wielki zamek. Dziwy o tym zamku gadali. Jest tu ponoć loch, do którego trafić niełatwo. Skarby w nim nieprzeliczone. Strzeże ich złota kaczka. Wielu śmiałków próbowało zdobyć to bogactwo, ale żadnemu się nie udało. Roześmiał się Kasper.
– Nie pójdę do nieba! Pójdę kaczki szukać.
I poszedł. W ciemnych lochach kagankiem sobie przyświecał. Długo błądził. Straszyły go tam okrutne straszydła. Głodem przymierał. Przez ogień przechodził, przez wodę, a niczego się nie uląkł. Doszedł wreszcie do jeziora. To jezioro – jak ze srebra. Kaczka na nim – jak ze złota. A gada ta kaczka, jakby najpiękniejsze skrzypce gdzieś za ścianą grały:
– Masz tu, Kasperku, wór złota. Jak je w ciągu nocy sam na siebie wydasz, nikomu nawet grosika nie dasz, wszystkie skarby wkoło będą twoje.
A tych skarbów wkoło tyle, że aż w oczach ćmi się.
Używał Kasperek przez całą noc jak król. Szat sobie bogatych nasprawiał, dwór sobie kupił, konia ognistego do karocy szczerozłotej. A jadł, a pił…
Wydał wszystko złoto. Zajechał nocą pod zamek, żeby swoje skarby odebrać. Zeskakuje z konia, a tu sierota podbiega, o kawałek chleba prosi. Sięgnął Kasper do kieszeni, ostatni grosik znalazł. Zapomniał o nakazie kaczki, oddał grosz sierocie. Zatrzęsła się wnet cała ulica. Zagrzmiało. Stracił Kasper swoje skarby. Już nigdy do lochu nie trafił. Ale nie martwił się tym wcale.
– Co mi tam ze skarbów dla samego siebie! – powiedział i tą pochyłą drogą poszedł sobie w górę. Podobno zamieszkał na Starym Mieście. Podobno nauczył się szyć piękne buty. A tej Złotej Kaczki nikt już dziś nie szuka, choć nadal jest w Warszawie tamta pochyła ulica. Nazywa się ta ulica Tamka. Dawne zamczysko też tam stoi pięknie odbudowane.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania: Jak miał na imię chłopiec, który spotkał Złotą Kaczkę?; Gdzie mieszkała Złota Kaczka?; Czy chłopiec faktycznie nie podzielił się z nikim złotem?; Co się stało ze złotem, gdy Kasperek podzielił się z sierotą?
- Zabawa ruchowa „Kaczki w stawie” - dziecko-kaczuszka splata ręce z tyłu i chodzi po całej sali, naśladując kaczy chód (stopy stawiają na boki), rodzic klaszcze lub puszcza muzykę. Na przerwę w klaskaniu (lub w muzyce) dziecko kaczuszka kuca chowa głowę między kolana. Wstaje, gdy usłyszy ponowne klaskanie lub muzykę. Powtarzamy kilka razy.
- Teraz propozycja zabawy badawczej „Wielkie skarby”. Do zabawy potrzebne jest pudło. Rodzicu włóż proszę do pudła kolorowe sznurki, wstążki, linki – wszystkiego po dwie sztuki, ale jedna krótka, druga długa. Dziecko wyciąga z pudełka po jednym sznurku. Gdy pudełko będzie puste, zadaniem dziecka jest dobranie w pary elementów tak, aby w parze były dwie sztuki tego samego rodzaju. Następnie dziecko przykłada do siebie wstążki. Proszę zapytać: Która wstążka jest krótsza?; Która wstążka jest dłuższa? Pomagamy dziecku używać pojęć długi, krótki, przykładamy do siebie wstążki, pokazując różnicę w długości wstążek.
- „Moje ręce” - dzieci weźcie proszę wczorajszą pracę plastyczną – odciśnięte dłonie i dorysujcie im buzie. W załączniku propozycje ale możecie oczywiście pomalować według własnego pomysłu. Chętnie zobaczę Wasze dłonie –zdjęcia można wysyłać na adres przedszkola.
/uploads/5eda529a2d719/newses/38/content/zalacznik_nr_2_-_praca_plastyczna.docx [.docx, 174.38 kB]
- Karta pracy – rysuj po liniach.
/uploads/5eda529a2d719/newses/38/content/zalacznik_nr_3_-_karta_pracy.docx [.docx, 150.24 kB]
- Na koniec kolorowanka „Złota kaczka”.
/uploads/5eda529a2d719/newses/38/content/zalacznik_nr_4_-_kolorowanka.docx [.docx, 92.51 kB]
Drodzy Rodzice, drogie Dzieci życzę udanego weekendu, pomimo trudnej sytuacji wykorzystujcie ten czas miło, do usłyszenia.