"Wiosenne porządki" - zajęcia edukacyjne
„Wiosenne porządki”
- Na początek proponuję zabawę oddechową „Odkurzacze – popychacze”. Do zabawy potrzebna będzie piłeczka ping – pongowa. Na sygnał dziecko dmucha na piłeczkę leżącą na podłodze, starając się przesunąć ją jak najdalej.
- A teraz proszę zapoznać dziecko z tekstem Agnieszki Frączek „Odkurzacz”:
Gdy nikogo nie ma w domu,
nasz odkurzacz po kryjomu
z garderoby się wynurza
i calutki dom odkurza.
Zanim jeszcze zacznie brykać,
ogon do kontaktu wtyka,
potem dmucha, ssie i wyje,
nic się przed nim nie ukryje!
Wczoraj w kuchni zgrabnie tańczył,
znalazł skórkę pomarańczy,
potem pożarł ziarnko grochu,
mamy fartuch zmełł po trochu.
W końcu zajrzał do lodówki,
Zjadł ze smakiem trzy parówki,
łyknął wieczko od słoika,
pieska wygnał spod stolika.
Rychło ruszył znów do boju
Warcząc głośno w przedpokoju.
Zjadł korale z jarzębiny,
Ziaren piasku dwa tuziny.
Z buta wyssał mi sznurówkę,
znalazł gdzieś pluszową krówkę,
pożarł krówce jedną łatkę,
potem połknął szalik w kratkę.
Wszystkie inne w domu sprzęty
Strach obleciał niepojęty:
„On się z nami bawi w berka!”
-odezwała się froterka.
„Już poroszków zjadł ze trzysta,
ten odkurzacz, egoista!”
Szufla na to: „To ci bieda!
Szczotkę trzeba będzie sprzedać!”
Zmiotka szura do szufelki:
„Ja tam na wypadek wszelki
Pędem zmiatam przed tym, stworem!”
– i umknęła w kąt z wigorem.
Szufla się za szczotką chowa,
Drży ze strachu ścierka nowa,
mop się tuli do wiaderka,
zmywak zmył się, drze się ścierka…
w końcu szczotka rzecze z góry:
„Lot nas czeka dość ponury.
Ja rozumiem: zamiatanie,
to prawdziwe jest sprzątanie,
ale to, co on wyprawia,
niepokojem mnie napawa.
Szumi, huczy, szura, świszczy,
Wszystko na swej drodze zniszczy!
Zróbmy coś, by poszedł stąd!”.
Nagle… ktoś wyłączył prąd!
A odkurzacz? Stanął, prychnął,
paproszkami wokół kichnął,
kapeć wypluł jakiś stary,
w końcu zamilkł. Czy to czary?
Nie, to tata wrócił w porę
i rozprawił się z potworem.
Proszę aby dziecko odpowiedziało na pytania:
- Co połknął odkurzacz?
- Jakie inne sprzęty rozmawiały ze sobą?
- Co się stało, że odkurzacz przestał działać?
- Kto może włączać i wyłączać odkurzacz?
- Jakie znasz przedmioty służące do sprzątania?
Proszę uzmysłowić dziecku, że odkurzacz jest sprzętem elektrycznym i dzieci mogą się nim posługiwać tylko pod nadzorem osób dorosłych.
- Zapraszam teraz do zabawy ruchowej z elementem celowania. Dziecko ugniata kule z gazet, a następnie prowadzi kulę bokiem stopy po dywanie. Po wykonaniu tego ćwiczenia kolejno jedną i drugą stopą celujemy kulami do wyznaczonego pojemnika np. miski.
- Pora na stworzenie wspólnie z dzieckiem listy obowiązków domowych, których mogłoby się podjąć dziecko oraz narzędzi i przyborów, jakie będą mu do tego potrzebne.
Miłej zabawy!