"W kurniku" - zajęcia edukacyjne
Dziś na początek zapraszam do zabawy rucho – ortofonicznej „Idziemy gęsiego” – Rodzic jest mamą gąską, a dzieci małymi gąsiątkami, które idą za mamą, jedno za drugim i wypowiadają zgłoski: gę, gę, gę.
Posłuchajcie krótkiego opowiadania Marii Kownackiej, pt.: „Kaczuszka Hela”:
Mama Heli ma dużo kaczuszek. Hela dostała od mamy jedna kaczuszkę. Kaczuszka Heli jest biała. Jest cała biała, tylko trepki ma czerwone i czerwony dziobek. Pyta Hela kaczuszki: - Kaczusiu, kaczusiu, czy chce ci się jeść? A kaczusia: - Tak!... tak!... tak!... Więc Hela przynosi na misce ziemniaki z obiadu i karmi kaczusię. Pyta Hela kaczuszki: - Kaczusiu, kaczusiu, czy chce ci się pić? A kaczuszka: - Tak!... tak!... tak!... Więc Hela przynosi wody na misce i kaczusia pije. Hela pyta kaczuszki: - Kaczusiu, kaczusiu, czy dasz mi piórek na poduszkę dla lalki? A kaczuszka: - Tak!... tak!.. tak!... Więc kaczuszka gubi białe piórka, a Hela zbiera piórko do pióreczka, będzie poduszeczka! Będzie lalka Heli spać na miękkiej podusi!
Poproszę teraz Rodziców, by sprawdzili, czy dzieci uważnie słuchały, zadając im pytania: Co mama dała Heli? Jak wyglądała kaczuszka? Jak Hela dbała o kaczuszkę? O co Hela prosiłą swoją podopieczną? Dla kogo dziewczynka chciała zrobić poduszkę?
Ułóżcie teraz na podłodze koło z dostępnych Wam materiałów, np.: klocków czy skarpetek. To będzie Wasz kurnik, a Wy kurczątkami. Wejdźcie do koła i przykucnijcie, gdy usłyszycie melodię piosenki „Kurczątka”, wyjdźcie z koła i biegajcie, przykucajcie udając zjadanie ziarenek i spacerujcie po pokoju , naśladując małe kurczątka – ręce splecione z tyłu na plecach. Na przerwę w muzyce wracajcie do swoich kółeczek i odpoczywajcie. Piosenkę Rodzic może w dowolnych momentach zatrzymywać, a w tym czasie dzieci – kurczątka mają wrócić do swoich kurników.
W karcie 1 [.doc, 206.50 kB] przygotowałam dla Was obrazki przedstawiające mieszkańców kurnika: spróbujcie je nazwać i podzielić te nazwy na sylaby w różny sposób: wyklaskując, przytupując, stukając w podłogę, podskakując, itp. A może potraficie mówić językiem tych zwierząt? Spróbujcie je naśladować: kaczka – kwa, kwa, kwa; kura – ko, ko, ko; gęś – gę, gę, gę; indyk – gul, gul, gul; kogut – kukuryku. Czy wiecie po co rolnicy hodują te ptaki? – oczywiście dla smacznego mięsa i jajek, a także dla piór, które są w poduszkach.
Na zakończenie praca plastyczna kolorowanie kredkami kury z kurczątkami - karta 2 [.doc, 79.00 kB]