"W gospodarstwie" - zajęcia edukacyjne
Dzień dobry moi drodzy. Mam nadzieję, że wypoczęliście w święta i z zapałem będziecie uczestniczyć w dzisiejszych zajęciach.
Na początek zapraszam do zabawy paluszkowej do wiersza M. Barańskiej:
Kaczka i kaczęta
Pierwsze kaczątko dziobie: dziób, dziób. Dziecko unosi kciuk, a następnie układa wszystkie palce tej dłoni w kształt dzioba i wypowiadając słowa „dziób, dziób”, stuka nim we wnętrze drugiej otwartej dłoni.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Wypowiadając słowa „człapie po błotku”, stąpa powoli dłońmi na przemian po podłodze lub udach. Wypowiadając słowa „tup, tup, tup, tup”, energicznie na przemian klepie dłońmi.
Drugie kaczątko dziobie dziób, dziób. Unosi kciuk i palec wskazujący i wykonuje to co przy pierwszym.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Ponownie stąpa po podłodze i klepie dłońmi.
Trzecie kaczątko dziobie: dziób, dziób. Prostuje kciuk, palec wskazujący i środkowy, a potem stuka dziobem jak na początku.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Powtarzamy te same czynności.
Czwarte kaczątko dziobie: dziób, dziób. Unosi kciuk, palec wskazujący, środkowy i serdeczny, a następnie stuka dziobem.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Jeszcze raz stąpa i klepie dłońmi jak za pierwszym razem.
A mama kaczka dumna jak paw, prowadzi dzieci prosto nad staw. Układa palce jednej dłoni w kształt dzioba i porusza nim na boki, tak jak kaczka głową.
Pogimnastykujmy język w rymowance Małgorzaty Strzałkowskiej:
Hokus – pokus, żółty krokus,
kret w rabacie rył,
fiku – miku, słoń w guziku,
a ty będziesz krył.
Postarajcie się powtórzyć rymowankę różnymi głosami: cienkim, grubym, cicho, głośno.
Kto tu mieszka? - zapraszam na krótki filmik, który doskonale wyjaśnia, kto gdzie mieszka na wiejskim podwórku:
https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA
Zapewne już doskonale wiecie jakie zwierzątka mogą mieszkać w gospodarstwie wiejskim. Pobawmy się w zabawę ruchową „Jakie to zwierzę?” Rodziców proszę o demonstrowanie sposobu poruszania się różnych zwierząt, a dzieci o naśladowanie Rodziców.
Posłuchajcie opowiadania Olgi Masiuk „Wiejskie gospodarstwo”:
– Chciałbym mieszkać na wsi – powiedział Szczypior. – Wieś jest lepsza niż miasto. – Dlaczego? – zdziwiła się Zosia. – W mieście można chodzić do kina i jest więcej sklepów. – Ale na wsi jest kino na podwórku – wykrzyknął Szczypior. – Jak to „kino na podwórku”? – zdziwiła się jeszcze bardziej Zosia. – Tyle się dzieje, jak na filmie – wyjaśnił Szczypior. – Kiedy byłem u cioci w zeszłym roku, to akurat urodziła się mała krówka, cielaczek i był taki śmieszny i nie umiał stanąć na własnych nogach. Były jak patyczki. – Naprawdę? Ale fajnie. A moja babcia kiedyś przyniosła mi do łóżka małe kurczaczki. Takie dwa śmieszne i tak robiły – tiu, tiu,tiu – i Elizka zaczęła naśladować małe kurczaczki.
– Wiecie co? Pobawmy się w wieś – zaproponował Szczypior. – Jedna osoba myśli, że jest jakimś zwierzątkiem, a inne mu zadają pytania, żeby zgadnąć, jakim jest. Na przykład, czy masz ogon? Ale można odpowiadać tylko tak lub nie. – Masz ogon? – zapytała więc szybko Elizka. – Tak. – Lubisz trawę? – Tak. – Robisz muuuu? – Tak – wciąż odpowiadał Szczypior. – Jesteś krową! – krzyknęła Zosia. – Nie – spokojnie powiedział Szczypior. – Jak to nie, przecież robisz muuu. Proszę Pani, on jest krową, a się nie chce przyznać – wrzasnęła Elizka. – Nie jestem krową – oburzył się Szczypior. – Tak?! A kim jesteś? – spytała rozzłoszczona Zosia. – Jestem cielaczkiem, tym, który się urodził u mojej cioci. – Nie bawię sią tak – oświadczyła Zosia. – Jak robisz muu, to jesteś krową. Jak robisz ko, ko, ko, to jesteś kurą, jak chrum, chrum to świnią. I już. Koniec, kropka. Po czym dziewczynka odwróciła się na pięcie i odeszła. – A ja jestem cielakiem i robię muu jak moja mama – oświadczył Szczypior i odszedł w drugą stronę. – Na wsi jest bardzo wesoło. I rzeczywiście jak w filmie – zamyślił się Tup.
Odpowiedzcie na pytania: Gdzie chciałby mieszkać Szczypior?; Co babcia Elizki przyniosła jej do łóżka?; W co bawiły się dzieci?; Jakie dźwięki wydają: krowa, świnka, kura?
Spróbujcie teraz Wy naśladować jakieś zwierzątko, tak jak dzieci z opowiadania, a Rodzic będzie musiał odgadnąć, kogo udajecie. Ciekawe, czy będzie to łatwe zadanie dla Rodzica, czy też trudne?
Na zakończenie dzisiejszych zajęć obejrzyjcie krótki filmik, rozwiążcie zagadki słuchowe i zadania:
https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0
Miłej zabawy kochani i do zobaczenia już jutro.