"Segregacja śmieci" - zajęcia edukacyjne
Dzień dobry moi mili. Na początek zapraszam Was do wysłuchania wiersza „Robimy porządki” (autor nieznany).
Wszystkie dzieci, nawet duże
Posprzątają dziś podwórze
A dorośli pomagają
Śmieci w workach wyrzucają.
Pierwszy worek jest zielony
Cały szkiełkiem wypełniony
W żółtym worku jest bez liku
Niepotrzebnych już plastików.
A niebieski worek – wiecie
papierowe zbiera śmieci.
My przyrodę szanujemy
Śmieci więc segregujemy
Z ekologią za pan brat
Mama, tata, siostra, brat.
Siostra, mama, tata, brat.
A teraz opowiedzcie Rodzicom:
- Co postanowiły zrobić dzieci w wierszu?
- Kto im w tym pomagał?
- Co było im potrzebne do robienia porządków?
- Jakiego koloru były worki, do których dzieci zbierały śmieci?
- A do czego służą brązowe worki?
Kolejna zabawa to „Segregujemy śmieci” – na podstawie obrazka pokazującego właściwą segregację śmieci oraz wiedzy z wycieczki do MPO odpowiedzcie na pytania:
/uploads/5eda529a2d719/newses/156/content/segregacja_smieci.jpg [.jpg, 142.11 kB]
- Dlaczego kosze na śmieci na obrazku mają różne kolory?
- Co to znaczy segregacja?
- Dlaczego należy segregować śmieci?
- Co można zrobić np. ze zbieranej makulatury?
Teraz pobawimy się z głoską i literą „w”. Na początek poszukajcie w domu przedmiotów, których nazwy zaczynają się taką samą głoską, jak wyraz worek.
Kolejne zadanie na was to wyszukiwanie głoski „w” w podanych przez Rodziców wyrazach. Rodzic wypowiada wyrazy zawierające głoskę w na początku, w środku lub na końcu wyrazu według własnego pomysłu. Gdy dziecko usłyszy głoskę w, wykonuje wcześniej umówiony ruch, np. podnosi się i siada na miejsce.
Teraz wasza kolej:
- podajcie wyrazy rozpoczynające się głoską „w”;
- podzielcie wyraz worek na sylaby, ile jest sylab (dwie), świetnie;
- teraz podzielcie wyraz worek na głoski (w-o-r-e-k, 5 głosek), brawo;
- następnie podzielcie wyraz worek na głoski i zaznaczcie, która to spółgłoska, która samogłoska (w-spółgłoska, o-samogłoska, r-spółgłoska, e- samogłoska, k-spółgłoska,), super, udało się Wam;
- przyjrzyjcie się teraz literze:
/uploads/5eda529a2d719/newses/156/content/W.docx [.docx, 39.72 kB]
- Pokaż, litery drukowane i pisane.
- Napisz palcem na stole literę w, W.
- Przyjrzyj się tablicy dotyczącej litery w zamieszczonej poniżej. Przeczytaj tekst.
- Wysyp z pomocą rodziców na talerz np. kasze mannę albo mąkę. Próbuj pisać literę.
- Wyklej literę w, W z plasteliny.
Czas na kolejną zabawę: „Ekoludek” – praca plastyczno-techniczna. Z różnych materiałów wtórnych: makulatury, pojemników, kartonów, pudełek, butelek dzieci projektują i wykonują wymyśloną postać. Dziecko może łączyć te wszystkie materiały za pomocą sznurka, taśmy klejącej, kleju lub zszywacza.
„Mój Ekoludek ma na imię… i lubi...” – zabawa słownikowa. Każde dziecko nadaje imię swojej postaci i opowiada wymyśloną historię o postaci. Rodzic stara się zapisywać wszystkie odpowiedzi.
Czekamy na fantastyczne prace.
Ostatnie zadanie to karta pracy.
/uploads/5eda529a2d719/newses/156/content/Karta_pracy_litera_w.pdf [.pdf, 73.16 kB]
/uploads/5eda529a2d719/newses/156/content/litera_w.jpg [.jpg, 101.67 kB]
Do zobaczenia!