"Rolnik" - zajęcia edukacyjne
Witam Was serdecznie. Dzisiejsze zadania będą dotyczyć zawodu rolnika.
Na początku będziemy doskonalić umiejętność liczenia. Rodziców proszę o przygotowanie obrazków zwierząt z karty 1 [.docx, 105.66 kB] (ich wycięciem niech zajmie się dziecko, oczywiście pod kontrolą rodzica). Oprócz obrazków potrzebny będzie jeszcze kawałek sznurka bądź taśmy, z którego zrobimy koło - zagrodę oraz kostka do gry. Teraz proszę, aby rodzic wskazywał dziecku, które zwierzęta chce przeliczyć, a także wyrzucał kostkę, która wskaże ile ich ma być. Wtedy dziecko umieszcza te zwierzęta w zagrodzie (kółku) i liczy je od lewej do prawej. Następnie pokazuje tyle samo paluszków, ile jest zwierząt w zagrodzie. W ten sposób postępujemy z pozostałymi zwierzętami.
Teraz pora na zabawę ruchową z elementem liczenia. Dziecko porusza się po pokoju i naśladuje podane przez rodzica zwierzę np. krowa, świnia, koń. Gdy rodzic zada pytanie: Ile zwierząt jest w zagrodzie? dziecko zatrzymuje się i słucha ile razy rodzic klaśnie w dłonie (od 1 do 6), a następnie pokazuje tyle palców, ile usłyszało klaśnięć. Gdy rodzic wymieni nazwę innego zwierzęcia, zabawa toczy się dalej.
Kolej na zabawę „O jakiej maszynie myślę?”. Rodzic zadaje to pytanie dziecku, a następnie wypowiada jej nazwę (kombajn, traktor, siewnik, pług, brona) dzieląc ją na sylaby. Dziecko ma podać całą nazwę maszyny. Po odgadnięciu wszystkich maszyn proszę, aby dziecko każdą z tych nazw samo podzieliło na sylaby z wyklaskiwaniem.
Czas na rozmowę o tym, co robi rolnik. Pomogą w tym obrazki na kartach 2 [.pdf, 1.13 MB] i 3 [.pdf, 1.45 MB] oraz krótki wiersz, z którym proszę zapoznać dziecko:
„Rolnik” Zbigniew Dmitroca
Rolnik rano rusza w pole
Orać pługiem czarną rolę.
Sieje zboże i buraki,
Z których później są przysmaki.”
Proszę, żeby dziecko odpowiedziało na pytania: Dokąd rano rusza rolnik?; Co robi rolnik w polu?; Po co rolnik sieje zboże?; Jakie przysmaki robi się ze zboża, a jakie z buraków?
Ostatnie zadanie na dziś to zabawa ruchowa i dźwiękonaśladowcza. Dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach dowolnej muzyki. Na przerwę zatrzymuje się, a wtedy rodzic mówi w jakie zwierzę ma się wcielić dziecko, co zrobić i ile razy np. kaczka kwacze 6 razy, krowa muczy 4 razy, pies szczeka 2 razy. Dla podpowiedzi proszę wykorzystać kartę 4 [.pdf, 1.02 MB].
Miłej zabawy i do zobaczenia jutro!