Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

"Praca rolnika" - zajęcia edukacyjne

 Dzień dobry. Nowy tydzień, nowe zadania. Zaczynamy…

Na początku zapraszam Was do zabawy przy znanej wszystkim piosence „Stary Donald farmę miał”. Śpiewamy piosenkę, wymieniając zwierzęta w niej występujące, naśladują je ruchem i głosem.

Stary Donald farmę miał

sł i muz. tradycyjne

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł! Na tej farmie pieska miał, ija, ija, oł! Słychać hau, hau tu, Hau, hau tam, Hau tu, hau tam, Wszędzie hau, hau, Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

W kolejnych zwrotkach dzieci naśladują krowę (mu, mu), kaczkę (kwa, kwa) itp.

 

Posłuchajcie wiersza:

Na podwórku

sł. Ewa Stadtmüller

Na podwórku zamieszanie,

Każdy czeka na śniadanie,

Głodny kot na płot się drapie,

a gospodarz smacznie chrapie.

Gospodarzu, wstawać pora,

Karmić kury i indora,

Nieść do stajni sianko świeże,

A nie w łóżku sobie leżeć!

Pieje kogut kukuryku!

Nie ma ziarna dziś w kurniku!

Krowa muczy, kwiczy prosię:

Ktoś tu ma nas wszystkich w nosie.

Gospodarzu, wstawać pora,

Karmić kury i indora,

Nieść do stajni sianko świeże,

A nie w łóżku sobie leżeć!

Gdy gospodarz to usłyszał,

Krzyknął: spokój, krzyknął: cisza,

Fantastyczny sen dziś miałem,

Więc przerywać go nie chciałem.

Gospodarzu, wstawać pora,

Karmić kury i indora,

Nieść do stajni sianko świeże,

A nie w łóżku sobie leżeć!

Rozmowa dotycząca treści wiersza:

O kim był ten wiersz?;

Co robił gospodarz, a co powinien robić?;

Jakie zwierzęta budziły gospodarza?;

Jakie inne prace wyko­nuje rolnik?

 

„Praca rolnika” – zabawa naśladowcza. Rodzic opowiada historię, natomiast dzieci naśladują wszystkie wskazane czynności lub zwierzęta występujące w opowia­daniu.

 

Teraz zapraszam Was do wysłuchania opowiadania:

 Praca rolnika Emilia Raczek

W wiejskiej zagrodzie praca wre od świtu. Gospodarz skoro świt wstał, by za­jąć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mie­szał paszę dla świnek, nalewał wodę do zbiorników i poidełek. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Nanosił również z kopy obok – świeżego siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie czekały na nie­go już krowy. Stały i muczały, a on najpierw nakarmił je i wziął się do dojenia. Trzeba było dojść do każdej i na małym stołeczku usiąść obok niej. Obiema rękoma chwycił wymiona i zaczął doić krowę. Do wiaderka zaczęło płynąć ciepłe mleko.

Następnie gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole równiutko, rządek przy rządku. Następnie w wielkie wiadro wsypał ziarno i za­czął siać – chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać z miejsca na miejsce bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnki, kury oraz kaczki. Wieczorem po kolacji mógł nareszcie odpocząć.

 

„Co robi rolnik?” – Rodzice zadadzą Ci pytania. Odpowiedz:

Co robi rolnik o świcie?

Co robi rolnik rano?

Co robi rolnik w południe?

Co robi rolnik po południu?

Co robi rolnik o zmierzchu?

Co robi rolnik wieczorem?

O kogo dba rolnik?

Praca rolnika jest… 

 

Wykonaj kartę pracy.
/uploads/5eda529a2d719/newses/138/content/historyjka_30.03.2020.doc

Teraz trochę ruchu…„Orzemy pole”. Dziecko jest rolnikiem i prowadzi traktor, w pasie ma przełożoną chustę, szal lub hula-hop. Rodzic stoi z tyłu za rolnikiem (jest pługiem) i trzyma obiema rękami za chustę, szal lub hula-ho­op. Na umówiony sygnał "dziecko-rolnik" maszeruje po pokoju, druga osoba idzie wolniej i stawia opór. Na następny sygnał zamieniacie się miejscami i rolami.

 W zagrodzie” – zabawa matematyczna. Przygotujcie kartkę, ołówek i jakieś drobne przedmioty, np. zabawki, patyczki, guziki, itp. Rodzic odczytuje treść zadania. Dzieci mają na kartce ułożyć odpowiednią liczbę liczmanów i podpisać zadanie za pomocą cyfr i znaków.

  • Przykładowe zadania:
  • W zagrodzie są: 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
  • (3 + 2 + 2= 7)
  • W kurniku mieszkają: 3 kury, 1 kogut, 4 kaczki. Ile ptaków mieszka w kurniku?
  • Koło domu chodzą: 2 czarne koty, 2 rude koty, 3 koty w prążki i 1 biały. Ile kotów chodzi koło domu?
  • W oborze są: 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt mieszka w oborze?
  • Po podwórku stoi: 1 traktor, 4 przyczepy, 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?
  • Teraz porozmawiajcie na temat „Czy każdy rolnik robi to samo?”. Czym zajmuje się rolnik, sadownik, ogrodnik, pszczelarz, hodowca (np. rolnik – uprawia ziemię, sieje zboże, kopie ziemniaki; pszczelarz – opiekuje się pszczołami i zbiera miód; sadownik – pielęgnuje sad, zbiera owoce; ogrod­nik – uprawia ogród, sieje warzywa, zbiera plony; hodowca – hoduje np. konie i inne zwierzęta).

Miłego dnia! Do jutra.