"Polska moja ojczyzna" - zajęcia edukacyjne
- Witam Was serdecznie. Dziś zaczynamy od gimnastyki buzi i języka. Ćwiczenia będą polegały na długim wymawianiu kolejnych samogłosek: a, o, i, e, u, y. W zależności od tego jaką głoskę wymawiamy, zupełnie inaczej układają się nasze narządy artykulacyjne: usta, język, zęby. Poproszę rodziców o kontrolowanie poprawności wykonywanych ćwiczeń.
- Co to jest Polska? – posłuchajcie wiersza Czesława Janczarskiego.
,,Co to jest Polska?”
- Co to jest Polska? –
spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś
i las,
i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko nad tobą.
Polska – to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także
twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak – i przedszkole,
i róża w ogrodzie,
i książka na stole.
Odpowiedzcie teraz na pytania: Jakie pytanie zadał Jaś w przedszkolu? Co to jest Polska według autora wiersza? A dla Was jak się wydaje, co to jest Polska? Co według Was oznacza słowo Ojczyzna?
- Zapraszam Was teraz do zabawy: ,,Raz, dwa, trzy, tyle zrobisz ty!”. Będziemy potrzebować kostkę do gry. Dziecko spaceruje po pokoju w rytm dowolnej muzyki klasycznej. Rodzic, co pewien czas pokazuje dziecku jedną ściankę kostki, i prosi dziecko, by wykonało tyle samo: pajacyków, przysiadów, podskoków obunóż, podskoków na jednej nodze.
- Wiecie, że każdy kraj coś wyróżnia. Każdy ma inną flagę, godło i hymn. My Polacy również mamy wyjątkowe symbole narodowe, o które należy dbać i się troszczyć. Są to: flaga – biało czerwona, godło – biały orzeł na czerwonym tle i hymn narodowy - ,,Mazurek Dąbrowskiego”. Większość z Was na pewno pamięta refren naszego hymnu. Dziś nauczymy się jego I zwrotki:
,,Mazurek Dąbrowskiego”
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Ref.: Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem,
Złączym się z narodem.
Poproszę rodziców, by wyjaśnili dzieciom niezrozumiałe dla nich słowa, a potem pomogli im w opanowaniu tekstu. Pamiętajcie również, że hymn narodowy, to nie jest zwykła piosenka, należy ją śpiewać przyjmując pozycję na baczność.
- W Polsce jest wiele miast, większych i mniejszych. Można do nich pojechać samochodem, pociągiem, lub nawet polecieć samolotem. My za pomocą skoków odwiedzimy kilka miast.
Zapraszam do zabawy ruchowej ,,Z miasta do miasta”. Z klocków zróbcie na podłodze kilka kół umieszczonych dość blisko siebie. Wejdźcie do pierwszego koła - miasta i przeskakujcie do kolejnych kół. Starajcie się przeskakiwać obunóż, tak by nie wypaść poza koła.
- Dla sprawdzenia, kto z Was uważa i ma bystre oko, proponuję zabawę ,,Co się zmieniło?”
Poproszę rodziców, by przygotowali np. ze starych gazet, czy kartonów po butach, zestaw 4 figur geometrycznych: trójkąt, kwadrat, koło i prostokąt. Zabawa polega na ułożeniu dowolnego szeregu z figur. Dziecko zapamiętuje układ, odwraca się, a rodzic w tym czasie zamienia kolejność w szeregu. Dziecko odwraca się i układa figury, tak jak były na początku.
- ,,Moja ojczyzna”- praca plastyczna. W karcie nr 1 znajduje się kontur naszego kraju. Namalujcie w środku konturu, to o czym mówiliście wcześniej, czym według Was jest ojczyzna. Jestem bardzo ciekawa Waszych pomysłów. Prace wyślijcie na adres przedszkola – zamieścimy je na naszej stronie.
/uploads/5eda529a2d719/newses/334/content/29.04.2020.docx [.docx, 54.59 kB]
Udanej zabawy i do zobaczenia jutro!