"Od ziarenka do bochenka" - zajęcia edukacyjne
Witam Was kochani w czwartkowy poranek. Na początek powtórzcie z Rodzicami dni tygodnia i może uda Wam się miesiące. A teraz czas na zabawę.
Pierwsze zadanie. Wysłuchajcie opowiadania i odpowiedzcie Rodzicom na pytania.
Żyto i chleb Czesław Janczarski
Ania poszła na spacer. Wzięła ze sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole.
– Spójrz powiedział Miś
– ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki.
– Koziołki będziesz fikał gdzie indziej – uśmiechnęła się Ania.
Tej trawy nie wolno deptać. To żyto. Będzie z niego chleb. Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił. „Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest biała, a nie zielona.” Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty. – Siadajcie zaproponował Ani i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku. – Co jest w tym worku? – zapytał miś.
– Żyto. Będzie z niego chlebek – powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych ziarenek.
Uszatek znów się zdziwił. Przecież chlebek robi się z mąki, a nie ze „złocistych ziarenek.” Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach jak mu smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał: „Jak naprawdę jest z tym chlebem! Jem go codziennie i nie wiem, czy zrobiono go z mąki, czy ze złocistych ziarenek, czy też z zielonej trawy?” Podrapał się Uszatek w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko: „Kto mi wytłumaczy to wszystko?” Aby upiec chleb, potrzebna jest ciężka praca wielu ludzi, chleb należy szanować.
Pytania:
- Gdzie na spacer poszła Ania z Uszatkiem?
- Co tam widzieli?
- Co w workach wiózł dziadek Walenty?
- Dokąd jechał z żytem dziadek Walenty?
- Jak powstaje chleb?
- Jak do powstawania chleba przyczynia się rolnik?
- Jak do powstawania chleba przyczynia się młynarz?
- Jak do powstawania chleba przyczynia się piekarz?
- Jak do powstawania chleba przyczynia się sprzedawca?
- Dlaczego chleb jest tak ważny w życiu człowieka?
Kolejna zabawa to „Smakowanie chleba” – gimnastyka buzi i języka. Dzieci naśladują czynności rodzica: mlaskanie, dokładne przeżuwanie, skórki od chleba (z prawej strony, z lewej strony żuchwy), przyklejenie kawałka chleba do wałka dziąsłowego, za górnymi zębami, a następnie stukanie w niego czubkiem języka, oblizywanie warg, wciąganie ust w głąb jamy ustnej, ściąganie warg w dzióbek, przesyłanie sobie nawzajem całusków.
Czas na zabawę ruchową.
Nosimy worki” – zabawa ruchowa twórcza. Dzieci naśladują przenoszenie worków z jednej strony sali na drugą stronę. Rodzic za każdym razem zmienia polecenie: lekkie – ciężkie worki. Dzieci starają się odzwierciedlić swoim ruchem przenoszony ciężar.
Zapraszam do zabawy badawczej.
„Co jeszcze robimy ze zboża?” – zabawa dydaktyczna. Poproście Rodziców o pokazanie różnych produktów pochodzących ze zboża, np. mąki, kaszy jęczmiennej, kaszy manny, płatków kukurydzianych i owsianych, kaszy jaglanej. Odpowiedzcie Rodzicom na pytania: Czy znacie te produkty? Które produkty wykorzystuje wasza mama w kuchni?
Czas na ćwiczenia grafomotoryczne.
„Rysujemy litery” – zabawa grafomotoryczna. Rodzic wysypuje na talerzyk wybrany produkt pochodzenia zbożowego. Zadaniem dzieci jest napisanie swojego imienia literka po literce. A może uda Wam się napisać inne słowa?
Czas na pracę plastyczną
„We młynie” – praca plastyczna metodą wysypywanki. Rodzic szykuje dla dziecka kontur młyna wiatrowego, różne rodzaje kasz, klej. Dzieci samodzielnie komponują prace. Czekamy na zdjęcia
/uploads/5eda529a2d719/newses/142/content/Mlyn.docx [.docx, 37.73 kB]
A teraz kochani czas na matematyczną kartę pracy.
/uploads/5eda529a2d719/newses/142/content/Karta_matematyczna.pdf [.pdf, 162.83 kB]
Miłej zabawy !