,,Nad morzem i w górach" - zajęcia edukacyjne
Dzień dobry kochani. Kto z Was był kiedyś w górach? A może ktoś z Was wybiera się nad morze… Dziś właśnie przeniesiemy się w oba te miejsca. Zapraszam:
- Proszę zapoznać się z ilustracjami zamieszczonymi na karcie nr 1 [.docx, 105.42 kB] oraz wierszykiem:
„Marynarz”
Pan marynarz na okręcie
Musi zawsze mieć zajęcie.
Musi cały czas pracować,
Żeby z nudów nie zwariować.
Dziecko odpowiada na pytania: Kto pracuje na okręcie?; Co robi marynarz?; Jak wygląda marynarz?
- „Co tonie, co pływa?” – zabawa badawcza. Proszę przygotować duża miskę z wodą i różne przedmioty, m.in. korki, klocki plastikowe, drewniane, korę, kartkę papieru, stateczek papierowy, łyżkę metalową, kawałki pianki bądź gąbki itp. Dziecko kolejno wrzuca do wody zgromadzone przedmioty i obserwuje zachodzące zmiany. Snuje przypuszczenia dlaczego jedne przedmioty toną, a inne nie.
- „Zbieramy muszelki” – zabawa dydaktyczna z liczeniem. Przygotowujemy kostkę do gry oraz około 25 drobnych przedmiotów do przeliczania (guziki, kasztany). Dziecko ma tackę, przedmioty są rozsypane na dywanie. Rodzic pokazuje kolejne ścianki kostki. Zadaniem dziecka jest zebrać tyle przedmiotów, ile jest oczek na danej ściance. Na koniec przelicza wszystkie zebrane liczmany (oczywiście na miarę swoich możliwości).
- Czas na wykonanie zadania na karcie nr 2 [.pdf, 764.41 kB]. Proszę pokolorować w każdym rzędzie tyle elementów, ile wskazuje liczba oczek na kostce.
- „Tup odwiedza góry” – poproście rodziców o pokazanie Wam krajobrazu górskiego, którego piękne widoki można podziwiać w internecie lub albumach, czy atlasach. A może macie jakieś widokówki z wcześniejszych rodzinnych wyjazdów w góry? Wróćcie wspomnieniami do tamtych chwil.
Cechą charakterystyczną krajobrazu górskiego są właśnie góry, które mogą być bardzo wysokie, skaliste, porośnięte drzewami lub trawą. Większość roślin i zwierząt żyjących w górach jest pod ochroną. Odszukajcie wspólnie z rodzicami strój górala i góralki – piękne prawda?
- Czas na zabawę ruchową „Skoki kozicy” – ułóżcie w pokoju, na podłodze, kilka kół z tasiemek, sznurka lub bibuły. Przeskakujcie jak kozica w górach ze skały na skałę, z kółeczka w kółeczko. Zabawę powtórzcie kilka razy.
- „Góry” – zabawa plastyczna. Do zabawy potrzebne będą kartki z kolorowej gazety. Starajcie się wydzierać palcami kształty stożka. Następnie wszystkie wydarte stożki naklejcie na duży arkusz szarego papieru – w ten sposób powstaną góry. Na koniec dorysujcie elementy krajobrazu górskiego – zwierzęta, słońce, chmury, ludzi, rośliny.
- Dość siedzenia, trzeba trochę się poruszać. Zapraszam więc do zabawy „Z góry i pod górę” – Rodzic wybija rytmy na misce odwróconej do góry dnem. Pierwszy bardzo wolny – dziecko naśladuje ciężki chód, drugi szybki – ósemkowy – dziecko naśladuje zbieganie z góry. Przy rytmie umiarkowanym maszeruje w różnych kierunkach po pokoju.
- Na zakończenie dzisiejszych zajęć zadanie z karty nr 3 [.docx, 596.93 kB] . Dziecko przygląda się obrazkowi, rozcina go po narysowanych liniach i stara się go złożyć w całość. Następnie nakleja obrazek na kartkę.
Udanej zabawy i do zobaczenia jutro!