"Mój przyjaciel pies i kot" - zajęcia edukacyjne
Witam Was kochani w poniedziałkowy poranek. W tym tygodniu będziemy mówić o zwierzętach domowych. Na początek zastanówcie się, jakie znacie zwierzęta domowe i spróbujcie wymienić je rodzicom. Następnie poszukajcie w domu książek, zdjęć, albumów, ciekawostek o zwierzętach domowych. Zgromadźcie je w jednym miejscu w pokoju. Przygotujcie wizytówkę z napisem NASI ULUBIEŃCY, aby było wiadomo czego Wasz zbiór dotyczy.
Zapraszam do obejrzenia filmu o zwierzętach domowych, będziecie mogli przypomnieć sobie ich nazwy.
https://www.youtube.com/watch?v=JHXTUuLEFnM
Teraz zapraszam do zabawy „Pięć kociątek” – zabawa paluszkowa (Małgorzata Barańska). Dzieci naśladują rodzica:
Śpi w koszyku pięć kociątek,
to bajeczki jest początek.
(dzieci do koszyka ułożonego z jednej dłoni wkładają wszystkie palce drugiej dłoni)
Gdy się kotki obudziły,
to z koszyka wychodziły:
(dzieci poruszają wszystkimi palcami w koszyku)
najpierw rudy, potem szary
(dzieci wysuwają z koszyka najpierw kciuk, a potem palec wskazujący)
potem czarne dwa do pary.
(dzieci wysuwają palec środkowy i serdeczny)
A na końcu wyszedł biały,
dzielny, chociaż bardzo mały.
(dzieci wyjmują mały palec i poruszają nim nad koszykiem).
Spróbujcie nauczyć się tej rymowanki.
Kolejne zadanie to wysłuchanie tekstu opowiadania czytanego przez rodzica i odpowiedzenie na pytania :
„Pół marzenia” Joanna Rawecka
Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała, ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.
– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność – mówiła mama, a Ninka już wiedziała, że to słowo wiąże się z kolejną odmową.
Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem i głaszcze jego błyszczącą sierść. Ach! Ileżby za to dała! Pewnego ranka spotkała sąsiadkę, panią Adę, która miała starego kundelka Czarusia. Co prawda odbiegał od ideału z marzeń Niny, ale uwielbiała, kiedy wesoło merdając ogonem, podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.
– Widzę, że umiesz obchodzić się ze zwierzętami – zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczynka delikatnie drapała Czarusia za uchem.
– Bardzo chciałabym mieć pieska – westchnęła Ninka. – Ale moi rodzice nie chcą się zgodzić.
Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:
– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność.
„Znowu to samo” – pomyślała ze smutkiem Ninka.
– Są jednak różne sposoby – dokończyła sąsiadka zagadkowo. – Można mieć
psa „na pół”.
Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.
– Chciałabyś mieć ze mną Czarusia „na pół”? – spytała pani Ada.
Ada aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny wydawała jej się nawet piękny.
– Podzielimy się odpowiedzialnością. Możesz przychodzić do mnie po szkole, bawić się z Czarusiem, a jeśli rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzać go na skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.
– Ojej! Dziękuję! – wykrzyknęła Nina i pobiegła z nowiną do domu.
– Pół psa? – zapytał tata, nie rozumiejąc dokładnie, o czym w pośpiechu opowiada mu córka.
– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności – powiedziała dziewczynka, czując, że jest to bardzo mądre.
Odpowiedzcie na pytania:
- O czym marzyła Nina?
- Dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośby?
- Co oznacza to słowo – odpowiedzialność?
- Kto pomógł Nince?
- Jak rozwiązała problem pani Ada?
- Jakie zwierzątka macie w domu lub jakie chcielibyście mieć?
- Jak należy opiekować się zwierzętami?
- Jakie znacie zwierzątka domowe, które mają cztery łapy?
Następnie odszukajcie w atlasach zwierząt, książkach ilustracje zwierząt domowych z czterema łapami i podajcie ich nazwy. Podzielcie te nazwy na głoski i policzcie, ile ich jest np.: kot (3 głoski), pies (4 głoski), chomik (5 głosek), mysz (3 głoski).
Wykonajcie kartę pracy numer 14 z książki.
Czas na zabawę ruchową. Wyobraźcie sobie, że jesteście kotkami. „Dzieci-kociątka” klęczą obok swoich „misek” (kółka wycięte z białej kartki), nachylają się i naśladują picie mleka językiem z miski. Na hasło: Kotki na spacer! – chodzą na czworakach między miskami. Na hasło: Kotki piją mleko! – wracają do swoich misek i dalej naśladują picie mleka.
Teraz wykonajcie zadanie plastyczne „Pies” z wykorzystaniem materiałów odpadowych. Dziecko może wykorzystać rurki po papierze toaletowym, kolorowe nakrętki o różnej wielkości, papier makulaturowy, patyczki po lodach lub słomki do napojów, nożyczki, klej. Dziecko ma dwie rurki. Z jednej odcina kawałek długości ok. 1/3 całości – jest to głowa psa. Na papierze rysuje i wycina uszy, które dokleja do głowy. Do tułowia dokleja cztery nogi z patyczków po lodach i ogon – zrolowany kawałek papieru gazetowego. Następnie mocuje głowę do tułowia i dorysowuje lub dokleja szczegóły – oczy, nos, obrożę, łatki na tułowiu itp. – według własnego pomysłu.
Kolejne zadanie dla Was to zabawa „Podaj dalej” – zabawa słuchowa. Rodzic mówi wymyślone przez siebie dowolne słowo. Zadaniem dziecka jest wyodrębnienie głoski końcowej w tym słowie i wymyślenie innego, zaczynającego się taką samą głoską. Następnie rodzic wymyśla słowo zaczynające się na ostatnią głoskę słowa wymyślonego przez dziecko.
Zapraszam do zabawy „Kulawy piesek” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania. Zadaniem dziecka jest naśladowanie chodu psa z chorą nogą – porusza się na czworakach, ale jedna z nóg nie dotyka podłogi. Co jakiś czas „pieski odpoczywają” – dziecko siedzi w klęku skulnym.
Miłej zabawy. Do jutra!