"Maszyny rolnicze" - zajęcia edukacyjne
Dzień dobry kochani. Zaczniemy od zabawy paluszkowej „Maszyna”. Dziecko siada naprzeciwko rodzica. Stykamy się otwartymi dłońmi. Jedna para dłoni jest przybliżona do dziecka, druga do rodzica. Podczas recytacji krótkiego wierszyka, na przemian, rytmicznie, wyciągamy i przybliżamy do siebie ręce, starając się, aby dłonie przez cały czas były złączone. Ruchy są rytmiczne.
Maszyna
Małgorzata Barańska
Ta maszyna, ta maszyna
swoją pracę już zaczyna.
Wszystkie tłoki zaraz ruszą,
bo się razem ruszać muszą.
Proszę teraz o wykonanie zadania z karty 1 [.docx, 328.02 kB]. Odgadnijcie nazwy wybranych narzędzi rolnika i podzielcie je na sylaby z wyklaskiwaniem. Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: Do czego służą te narzędzia? Połączcie narzędzia z ich cieniami.
Zapraszam teraz do wykonania pracy plastycznej. Przygotujcie zestaw figur geometrycznych (kwadraty, prostokąty, trójkąty i koła) w różnych rozmiarach. Ułóżcie z nich traktor, kombajn, samochód. Wzór można zaczerpnąć z karty 2 [.docx, 76.52 kB]. Nazwijcie i przeliczcie figury użyte do ułożenia każdego pojazdu.
Czas na zabawę ruchową „Traktor i samochody”. Dziecko biega w różnym tempie. Na hasło rodzica: traktor – wolnym truchtem, natomiast na hasło: samochód – szybko.
Proszę spojrzeć na obrazek przedstawiający traktor i kombajn (karta 3 [.docx, 137.12 kB]). Wskażcie różnice i podobieństwa w obu pojazdach, a następnie ustalcie, do czego służą. W razie , gdyby dziecko nie potrafiło odpowiedzieć, proszę rodziców o pomoc i wyjaśnienie dziecku przeznaczenia tych pojazdów: kombajn – ścina zboże, oddziela ziarno od plew i słomy; traktor zastępuje konia, służy jako narzędzie pociągowe w pracach polowych i gospodarskich. Proszę teraz rodziców o zapoznanie dziecka z innymi maszynami, które pomagają rolnikowi w pracy (karta 4 [.docx, 191.23 kB]).
Do zobaczenia jutro!