Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

"Kraków" - zajęcia edukacyjne

Witamy Was w kolejny dzień.

Na dobry początek dnia zapraszam Was do zabawy plastycznej: „Moje stopy” – odrysujcie swoje stopy na kartce papieru, zwracając uwagę, by prawa była z prawej strony, a lewa – z lewej, i aby na kartce zmieściły się obie stopy. Następnie dowolnie ozdabiamy swoje prace. Połóżcie teraz kartkę ze stopami na podłodze. Sprawdzicie, czy pamiętacie, która to lewa a która prawa stopa. Rodzic podaje Wam hasło: „prawa, lewa” – na zmianę, a wy dotykacie palcami stóp do właściwej stopy na obrazku.    

Dziś porozmawiamy sobie o Krakowie. Kiedyś Kraków był stolicą Polski. Stolicą, czyli siedzibą tego, kto rządzi krajem. Zapraszam Was do wysłuchania wiersza Pana Stanisława Karaszewskiego.

Polskie krajobrazy                                                                                                                   

Za siedmioma górami,                                                                                                                                      
za siedmioma lasami                                                                                                                          jest niezwykła kraina,                                                                                                                        co się w Tatrach zaczyna.

Są tam wzgórza, doliny,                                                                                                                          
są jeziora, niziny,                                                                                                                        Bałtyk, morze szerokie,                                                                                                                       w nim bezkresne głębiny.

Są tam góry wysokie                                                                                                                     
i jeziora głębokie,     
płyną rzeki strumienie,                                                                                                                      lasy toną w zieleni.    

Są tam żubry brodate                                                                                                                       
i jelenie rogate,                                                                                                                                lisy, sarny, zające                                                                                                                               
biegające po łące.        

Są tam rysie i żbiki,                   
łosie, wilki i dziki.                                                                                                                            
W górach żyją niedźwiedzie,                                                                                                              dobrze im tam się wiedzie.   

Choć w niejednej legendzie                                                                                                             takich krain sto będzie,                                                                                                               
tylko ta jest prawdziwa,                                                                                                                       co się Polska nazywa.      

Kochani, po wysłuchaniu wiersza odpowiedzcie na pytania:                                                        
- Co to są krajobrazy?                                                                                                               
- O jakich krajobrazach była mowa w wierszu?                                                                          
- Kogo i co można spotkać w Polsce?          

Mapa Polski – proszę rodziców o wydrukowanie przesłanej mapy konturowej Polski. Zadaniem dzieci jest wyszukanie na mapie dwóch rzek Polski: Odra i Wisła. Dzieci mogą zmierzyć długość rzek za pomocą sznurka i porównać, która rzeka jest dłuższa. Zadaniem jest również wycięcie nazw rzek i wklejenie na mapie w odpowiednie miejsce, oraz miasta na drodze Wisły – Kraków.

/uploads/5eda529a2d719/newses/435/content/WISLA_________ODRA__________KRAKOW_mapa_konturowa_do_zaj._22.04.20.docx   

Puzzle z widoku Krakowa – poproście rodziców o wydrukowanie pocztówki Krakowa. Potnijcie ją na 7 części i spróbujcie ją ułożyć ponownie. Przyklejcie elementy układanki na kartonie. Powodzenia. Jeżeli macie w domu książki, ilustracje o Krakowie, to wspólnie z rodzicami zachęcam Was do ich obejrzenia.

/uploads/5eda529a2d719/newses/435/content/Krakow_-_potnij_obrazek_na_7_elementow_i_zloz_samodzielnie._do_zajec_22.04.20.docx

Wiatraczki – zabawa ruchowa, którą już znacie. Kręcimy się dookoła własnej osi z rozstawionymi rękoma na boki. Na sygnał podany przez rodzica, wiatraczek zatrzymuje się w miejscu. Oczywiście, wykonajcie to ćwiczenie w bezpiecznym miejscu, tak by nie uderzyć rączkami o meble.

Po tym szaleństwie posłuchajcie legendy o Smoku Wawelskim (opracowanie Edyta Wygonik):

Zdarzyło się to dawno, dawno temu, w czasach, kiedy Kraków był niewielkim grodem nad Wisłą na wzgórzu Wawel. Władzę w grodzie sprawował książę Krak. Był władcą niezwykle mądrym i słynął ze sprawiedliwych rządów. Czynił wszystko, aby jego poddanym żyło się dobrze i dostatnio. Gród rozwijał się, dobrze funkcjonowały handel i rzemiosło, przybywali z dalekich stron liczni podróżni. Wszyscy z radością patrzyli, jak Kraków staje się piękniejszy.                                           Ale pewnego poranka wszystko się zmieniło. Oto w nocy do jaskini wśród skał wawelskiego wzgórza przybył straszliwy smok – był wielki, ciało jego było pokryte zielonkawą łuską, niesamowicie głośno ryczał, a z jego potężnej paszczy wydobywał się ogień. Na dodatek zjadał ludziom zwierzęta gospodarskie. W grodzie nastała wielka trwoga. Ludzie bali się przechadzać ulicami tak jak dawniej i nie czuli się już tak szczęśliwi, jak przed przybyciem bestii. Zmartwiony król nie wiedział, jak obronić swoich poddanych przed potworem. Radził się mędrców, ale oni nie potrafili pomóc. Król, choć niezwykle odważny, nie czuł się na siłach, aby pokonać smoka w walce. Ogłosił więc, że czeka na śmiałka, który obroni jego gród przed smokiem. Obiecał za to nagrodę – rękę swej córki i połowę królestwa.      Wielu odważnych stawało do walki, a wraz z przybyciem do Krakowa każdego z nich w sercach mieszkańców budziły się wielkie nadzieje. Przyjeżdżali rycerze z dalekich stron i królewicze z sąsiednich królestw. Ich trud okazywał się daremny. Smok wciąż miał się dobrze, a co więcej – wszyscy bali się go z dnia na dzień jeszcze bardziej. Aż któregoś dnia na dwór Kraka przybył młody szewc Skuba i rzekł:                                                                                                     
- Mój władco, ja pokonam smoka. Nie jestem wprawdzie rycerzem, ale daj mi, proszę, szansę.                                                                                   
- Jak tego dokonasz, chłopcze? – zdziwił się władca. – Tylu silniejszym od ciebie nie udało się…No, ale dobrze, skoro chcesz.
Szewczyk postanowił zgładzić bestię podstępem. Wypchał skóry owcy i wołu siarką oraz smołą, zaszył je, aby wyglądały jak prawdziwe zwierzęta, a następnie zaniósł 
w nocy pod smoczą jamę. Był pewny, że żarłoczny smok będzie chciał je zjeść. I nie mylił się. Rzeczywiście, rano smok natychmiast połknął zwierzęta. Ale zaraz po tym poczuł, że w jego brzuchu płonie. Szybko pobiegł nad rzekę Wisłę i zaczął pić wodę. Mieszkańcy z niepokojem obserwowali zachowanie niebezpiecznego potwora, a ten pił, pił, pił…Stawał się przy tym coraz grubszy i grubszy, aż w końcu…pękł.      Radosna wieść o pokonaniu smoka szybko rozeszła się po okolicy i oczywiście dotarła do Kraka. Ludzie znów mogli się uśmiechać i żyć bezpiecznie. Krak wynagrodził szewczyka za to, co zrobił. Skuba pojął za żonę jego piękną córkę i otrzymał połowę majątku. Ze skóry smoka wykonał natomiast kilkaset par butów. Od tamtego zdarzenia minęło wiele wieków, a w Krakowie wciąż istnieje jama, w której mieszkał kiedyś ten straszny smok. Jednym z symboli Krakowa jest rzeźba smoka, który co jakiś czas zieje ogniem. Tego smoka macie na przesłanym zdjęciu.                                                                 

Porozmawiajcie z rodzicami na temat wysłuchanej legendy.  

Smok Wawelski – karta pracy. Poproście rodziców o wydrukowanie karty pracy. Jak nie możecie jej wydrukować – narysujcie go. Wyszukajcie w nazwie literki „w” i zakreślcie je niebieskim kolorem. Spróbujcie przeczytać napis. Pokolorujcie smoka. Miłej zabawy.

/uploads/5eda529a2d719/newses/435/content/smok_wawelski_-_kolorowanka_do_zaj._22.04.20.docx

Pozdrawiamy Was serdecznie pani Kamila i pani Bogusia. Tęsknimy za Wami.