"Kolory lata - kolor żółty" - zajęcia edukacyjne
Dzień dobry.
Na początku wysłuchajcie opowiadania A. Czyloka „O Królu Koloruchu".
Odpowiedz na pytania: Jak dawno temu wyglądała Biała Kraina? Jacy byli ludzie w tej krainie? Co postanowił zrobić król? Jakie kolory dostał król od czarnoksiężnika? Czy te kolory wystarczyły, by pomalować całą krainę? Czy czarnoksiężnik podpowiedział królowi, jak wykorzystać kolory? W jaki sposób król rozwiązał zagadkę i czego się dowiedział?
„Podstawowe kolory i ich pochodne" – król dostał kolor: czerwony, niebieski, żółty. Przygotowuje białe kartony. Do pojemników wlej farby: czerwoną, żółtą i niebieską. Eksperymentuj z kolorami przez nakładanie wybranych kolorów na siebie, w celu uzyskania nowej barwy. Pamiętaj:
BARWY PODSTAWOWE: żółty, czerwony, niebieski
BARWY POCHODNE: pomarańczowy (żółty+ czerwony); zielony (żółty + niebieski); fioletowy (niebieski + czerwony)
„O jakim kolorze będziemy dzisiaj mówić?" – rozwiąż zagadki
W lato pięknie cię opali,
W zimę trzyma się w oddali,
Mieszka w niebie, jest gorące.
Każde dziecko lubi. /słońce/
Wyrósł na drodze
Na jednej nodze.
Wygląda jak słońce,
Ma ziarnek tysiące. /słonecznik/
Ni widać ich w ciągu dnia,
Chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć tylko wieczorami. /gwiazdy/
Barwy żółtej ona cała,
Do herbaty doskonała.
Jest w niej dużo witaminy.
Kwaśny w smaku sok z .... /cytryny/
Roślina to taka, co kolby posiada.
Można prażyć jej nasiona, a potem je zjadać.
Ja jem często w kinie popcorn, przyznać się nie wstydzę.
W domu także można zrobić pyszną... /kukurydzę/
Co wspólnego mają te wszystkie rzeczy? (kolor żółty)
Co jeszcze kojarzy się wam z kolorem żółtym?
„Żółte jak słońce" – w internecie znajdźcie ilustracje i obrazki ukazujące słońce w jego różnych fazach (świt, południe, zmierzch). Uważnie obejrzyjcie obrazki. Odpowiedz na pytania: Czy słońce rzeczywiście jest żółte? Jaki kolor ma słońce, gdy pojawia się na horyzoncie? Jaki kolor ma słońce gdy, chowa się za horyzont? Jaką funkcję pełni słońce na ziemi?
„Żółty parzy" – Rodzic rzuca piłkę wypowiadając nazwę jakiegoś dowolnego koloru. Dziecko musi złapać piłkę, gdy słyszy nazwy wszystkich kolorów oprócz żółtego. Jeżeli dziecko nie złapie piłki na inny kolor niż żółty lub złapie na kolor żółty, to oddaje „fant" – np. but. Na koniec zabawy dziecko muszą wykupić fanty, np. śpiewając piosenkę.
Wykonaj kartę pracy ze strony 29.
„Żółte kwiaty" – praca plastyczna – stemplowanie wacikami płatków kwiatów, dorysowywanie zielonych łodyżek.