Dzień Kropki
Dzisiaj obchodziliśmy Dzień Kropki.
„The Dot”(„Kropka”) Peter H. Reynolds.
Ta niepozorna, napisana oszczędnym językiem historia Vashti – dziewczynki,
która dzięki malutkiej kropce i wspaniałej nauczycielce plastyki uwierzyła w
swoje możliwości – poruszyła serca nauczycieli, którzy zaczęli czytać ją swoim
uczniom, a następnie rozmawiać z nimi o drzemiących w nich talentach.
Publikacja szybko zyskała popularność wśród najmłodszych czytelników,
dlatego została przetłumaczona na kilkadziesiąt języków, wydana alfabetem
Braille’a i stała się pretekstem do zorganizowania wielkiej światowej akcji –
„Międzynarodowego Dnia Kropki”. Historia „Dnia Kropki” sięga roku 2009,
kiedy to nauczyciel muzyki z Iowa Terry Shay zaproponował zaprzyjaźnionym
szkołom i nauczycielom by przeczytać książkę „The Dot”, wspólnie bawić się i
tworzyć na początku roku szkolnego– 15 września. Dziś święto obchodzone jest
już w 108 krajach i jego inicjatywa ma na celu pobudzać kreatywność oraz
pomysłowość uczniów, a także zachęcać ich do tworzenia. Obchody
„Międzynarodowego Dnia Kropki” zwykle zaczynają się od przeczytania lub
obejrzenia historii małej Vashti, a następnie stworzenia własnego znaku.
Nauczyciele, wychowawcy, bibliotekarze czy opiekunowie organizują zajęcia dla
uczniów, których motywem przewodnim jest kropka. Pomysłowość dzieci nie
ma granic zwłaszcza, że pozwala im odkryć swoje talenty, poznać swoje mocne
strony i je zaprezentować. Powstają przepiękne „kropkowe” dzieła sztuki, filmy
animowane, matematyczne łamigłówki, labirynty, łamigłówki.
Dlaczego akurat kropka ?
Ponieważ właśnie od niej wszystko się zaczęło … ale po kolei. Poznajcie Vashi
Vashti była małą nieśmiałą dziewczynką, która nie wierzyła w swoje możliwości.
Na lekcji plastyki nie miała pomysłu jak wyrazić siebie za pomocą znaczka.
Uparcie twierdziła, że nie potrafi malować, a zamknięte farbki tylko ją irytują.
Nauczycielka bardzo cierpliwie czekała, aż Vasti podejmie próbę. Powiedziała
do niej „Postaw znaczek, a zobaczysz dokąd cię przeniesie”. Dziewczynka była
niezadowolona, ale chciała jak najszybciej opuścić klasę, więc zniecierpliwiona
postawiła kropkę na środku kartki i zaczęła się pakować. Nauczycielka
popatrzyła na kropkę i zachwyciła się nią. Poprosiła o podpisanie dzieła.
Nazajutrz, gdy Vashti weszła do klasy zobaczyła nad biurkiem nauczycielki swoją
kropkę oprawioną w piękną pozłacaną ramkę. Była szczęśliwa, że jej kropka się
spodobała i wisi w takim ważnym miejscu, gdzie wszyscy mogą ją podziwiać.
Dziewczynka pomyślała sobie wówczas, że potrafi namalować jeszcze
piękniejsze kropki i wszystkim to udowodni. Otworzyła pudełko z farbkami i
zaczęła swoją przygodę z malowaniem kropek. Malowanie pochłonęło ją
całkowicie, mieszała farby ze sobą, odkrywała nowe kolory, czego efektem było
namalowanie dziesiątek mniejszych i większych kropek. Wszyscy mogli
podziwiać kropkowe obrazy Vashti na szkolnej wystawie, a dziewczynka z dumą
przechadzała się korytarzem. Jednak któregoś razu zauważyła małego chłopca,
który z zachwytem podziwiał kolorowe kropki na obrazach. Powiedział
zasmucony, że Vashti tak pięknie maluje, a on nie potrafi narysować nawet
prostej kreski. Dziewczynka długo się nie zastanawiając, podała chłopcu kartkę i
poprosiła by coś szybko narysował. Ten narysował to, co potrafił - gzygzak.
Vashti popatrzyła na obrazek z takim samym zachwytem, z jakim nauczycielka
popatrzyła na jej pierwszą kropkę i poprosiła, by chłopiec podpisał swoje dzieło.
Tak kończy się opowieść o dziewczynce, która dzięki mądrej nauczycielce
uwierzyła w siebie, odkryła w sobie talent i odwagę oraz pomogła odnaleźć
talent swojemu przyjacielowi, a dzięki zaangażowaniu wspaniałych,
kreatywnych nauczycieli czytających jej historię nadal pomaga dzieciom na
całym świecie.
Źródło:
https://www.bibliotekawszkole.pl/inne/gazetki/miedzynarodowy_dzien_kropki
.pdf