"Czysto wokół nas" - zajęcia edukacyjne
Dzień dobry kochani. Witam Was serdecznie. Przez najbliższe dni będziemy się poruszać wokół tematu „W zgodzie z naturą”.
Na początek dzisiejszych zajęć zapraszam do zabawy usprawniającej narządy mowy w oparciu o wiersz Grażyny Wasilewicz „Gimnastyka”:
Wstawać leniuszki! Gwiżdżemy.
Podnieście głowy z nad poduszki!
I ruszajcie swe kosteczki!
Najpierw skaczemy jak piłeczki, Naprzemiennie dotykamy czubkiem języka dziąseł górnych i dolnych.
kroki do przodu, do tyłu kroki, Wysuwamy język jak najdalej z jamy ustnej i z powrotem chowamy.
i znów powtórzymy zwinne podskoki. Naprzemiennie dotykamy czubkiem języka górnej i dolnej wargi, mając szeroko otwarte usta.
Zróbmy skłon w lewo oraz skłon w prawo, Dotykamy czubkiem języka ostatnich dolnych zębów z prawej i lewej strony.
biegniemy w koło rześko i żwawo, Oblizujemy zęby, mając szeroko otwarte usta.
skaczemy lekko jak po kamyczkach, Dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu.
szybko chowamy się w policzkach. Wypychamy językiem policzki.
Ręce czują się pokrzywdzone:
„My także chcemy być spocone”.
Więc naśladują lot sokoła, Naśladujemy rękoma lot ptaka.
a teraz robią duże koła. Krążymy rękoma.
Kołyszą się jak drzewa, jak trawa Kołyszemy rękoma nad głową, potem przy kolanach lub stopach.
i biją z przodu i z tyłu brawa. Klaszczemy przed sobą i za sobą.
A na sam koniec zróbmy śmieszną minę Wykonujemy dowolną śmieszną minkę.
i udajmy się na zasłużony odpoczynek.
Wyjrzyjcie przez okno i opowiedzcie co widzicie. Jaka jest pogoda?; Jak wyglądają drzewa?; Jak wygląda trawa?; Czy widać z waszego okna wiosnę?; Jakie ubrania maja przechodnie? Itp.
Czas na zabawy ruchowe. Zaczynamy od zabawy „Koziołek matołek” – przyłóżcie dłonie do głowy, udając, że macie rogi, i biegajcie po swoim domu. Teraz „Rycerz blaszka” – (potrzebny będzie np. kij od szczotki, albo wałek do ciasta) nasz przyrząd to konik, wsiadamy na niego i galopujemy po naszym domu. Na koniec zabawa „Smok wawelski” – kładziemy się na podłodze, udając, że jesteśmy smoczymi jajkami. Na sygnał Rodzica Dzieci wstają i machają rączkami, udając, że są małymi smoczkami, które przed chwilą wykluły się z jajek.
Usiądźcie wygodnie i posłuchajcie wierszyka, który napisała Iwona Róża Salach
„Bałagan”
Do przedszkola idą dzieci,
każde wnosi sporo śmieci.
Błoto na podłogę ścieka,
chociaż wycieraczka czeka.
Piasek zgrzyta pod nogami,
spadł z bucików małej Ani.
A to rzeczy niesłychane,
by być w zgodzie z bałaganem.
To dopiero przedszkolacy,
czy się boją ciężkiej pracy?
Nie, już szkody naprawiają,
Pani woźnej pomagają.
Jeśli słuchaliście uważnie na pewno nie będziecie miały kłopotu z udzieleniem odpowiedzi na kilka pytań: Co się stało w przedszkolu?; Kto tak nabałaganił?; Czy przedszkolaki pomogły posprzątać pani woźnej?
Jak myślicie dlaczego należy dbać o porządek? Co takiego kryje się w brudzie? Czy lepiej mieszkać w czystym, czy brudnym mieszkaniu? Zróbcie Rodzicom niespodziankę i posprzątajcie swój pokój. Niech każda zabawka znajdzie się we właściwym pudełku, czy na właściwej półce, mis obok misia, a samochód obok innych samochodów.
Pobawmy się w zabawę naśladowczą „Rób to, co ja!” – Najpierw Rodzic pokazuje Dziecku czynność – Dziecko odgaduje i naśladuje, np.: zamiatanie podłogi, mycie okien, wycieranie kurzu, odkurzanie, zmywanie itp., a potem zmiana Dziecko pokazuje, Rodzic odgaduje i naśladuje.
W karcie 1 [.doc, 1.56 MB] znajdują się różne przybory do sprzątania. Nazwijcie je i powiedzcie do czego one służą. Potem poukładajcie z nich rytmy. Zacznijcie od prostych 2 – 3 elementowych, potem 4 – 5 elementowych, np. wiadro, gąbka; wiadro, gąbka, szufelka; wiadro, gąbka, szufelka, szczotka; wiadro, gąbka, szufelka, szczotka, płyn do okien.
Na zakończenie pobawmy się w zabawę „Raz, dwa, trzy, gospodyni patrzy” – Rodzic odwrócony tyłem do Dziecka i ustawiony w drugim końcu pokoju, mówi rymowankę: Raz, dwa, trzy, gospodyni patrzy! Dziecko w tym czasie powoli idzie w jego stronę, gdy Rodzic skończy mówić rymowankę odwraca się w stronę Dziecka, a ono zastyga bez ruchu. Gdy się poruszy niestety wraca na początek. Zabawa się kończy, gdy Dziecko dotknie Rodzica.
Miłej zabawy. Do zobaczenia jutro.