"Artyści to my" - zajęcia edukacyjne
Witam Was serdecznie i zapraszam do wspólnej zabawy.
Na początku pobierzcie załącznik nr 1 [.docx, 61.00 kB]. Waszym zadaniem jest wycięcie poszczególnych heksagonów – sześcianów. Jeden sześcian należy przykleić na środek kartki A4 i pokolorować na wybrany kolor. Następnie rodzic pisze na nim wyraz „ARTYSTA”. Rodzic zadaje dziecku pytania: „Kto to jest artysta?”, „Czym zajmuje się artysta?” i zapisuje odpowiedzi dziecka na pozostałych heksagonach, które dziecko dokłada do tego podstawowego (wcześniej pokolorowanego). W ten sposób powstaje uogólniona definicja słowa „artysta” (może mówić ona o malarstwie, rzeźbie, teatrze, kinie, muzyce, rękodziele). Rodzic podkreśla, że nie każdy, kto coś zrobi, jest artystą – jego dzieło musi być wyjątkowe, budzić emocje, chęć dyskusji. Artysta musi mieć talent, bardzo dobrze wykonywać to, czym się zajmuje, być wytrwały i ciągle ćwiczyć, by być jak najlepszym. Następnie rodzic pyta, jak nazywają się osoby zajmujące się poszczególnymi dziedzinami: malarstwo – malarz, rzeźbiarstwo – rzeźbiarz, literatura – pisarz, poeta, muzyka – kompozytor, śpiewak, piosenkarz, gitarzysta, skrzypek, wiolonczelistka itp., teatr – aktor, reżyser, kostiumograf.
Teraz czas na poznanie liter „f” i „F”. Pobieramy załącznik nr 2 [.docx, 31.85 kB]. Rodzic przedstawia dziecku wygląd małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery „F”. Następnie pyta dziecko:
- ile sylab jest w wyrazie „farby” – rysujemy dwa pomarańczowe prostokąty;
- ile głosek jest w wyrazie „farby” - rysujemy pięć prostokątów ( w środku białe);
- ile samogłosek jest w wyrazie „farby” – rysujemy dwa czerwone prostokąty pod literami „a” i „y”.
- ile spółgłosek jest w wyrazie „farby” – rysujemy trzy niebieskie prostokąty pod literami: „f”, „r”, „b”.
Następnie dziecko koloruje obrazek przedstawiający paletę farb. Teraz czas na utrwalenie poznanej litery. Należy pobrać załącznik nr 3 [.docx, 34.27 kB]. Na górze strony znajdują się wyrazy. Zadaniem dziecka jest podkreślenie liter „f” i „F”. Poniżej znajduje się wzór poprawnego pisania liter „f” i „F” – dziecko wodzi palcem po śladzie. Na końcu dziecko podejmuje próbę pisania liter po śladzie.
Teraz czas na zabawy ruchowe: „Zegary” – ćwiczenie tułowia i mięśni szyi. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, ręce zaplecione na plecach. Rodzic wystukuje na bębenku lub wyklaskuje dłońmi 2 rytmy – ćwierćnutowy (wolniejszy) i ósemkowy (szybszy). Przy rytmie ćwierćnutowym dziecko naśladuje bicie dużego zegara – ze słowami bim-bom pochylają się mocno do przodu z wyprostowanymi plecami i prostują; w rytmie ósemkowym recytuje cyk, cyk, cyk, cyk z jednoczesnym przechylaniem głowy raz w lewo, raz w prawo.
„Podróże”: rodzic mówi, że na początku wybierzemy się do Australii – zadaniem dziecka jest naśladowanie kangurów (dziecko wykonuje poskoki obunóż z jednoczesnym poruszaniem się do przodu), następnie przenosimy się na dno oceanu – dziecko naśladuje chód raka, kolejnym etapem podróży jest łąka – dziecko naśladuje bociana (wznosy i opady ramion, można dodatkowo spróbować utrzymać równowagę podczas stania na jednej nodze).
Ostatnim zadaniem jest pomalowanie farbami wielkiej, drukowanej litery „F” – załącznik nr 4 [.docx, 10.16 kB].
Do jutra!